Is er een verschil tussen een platenmaatschappij en een platenlabel? Zo ja, welk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.3K

Het beste antwoord

Ja er zijn maar een paar platenmaatschappijen op de wereld en duizenden platenlabels. Meestal maakt een platenlabel deel uit van een platenmaatschappij, maar soms ook niet, dan noem je het een Indy-label deze labels zijn niet aangesloten bij de vier grote platenlabels/maatschappijen: WMG(Warner), EMI, SME(Sony), UMG(Universal).

Aan de andere kant wordt platenmaatschappij platenlabel ook door elkaar gebruikt. Meeste mensen bedoelen met platenmaatschappij echter de grote vier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In praktijk komt het op hetzelfde neer maar er is een verschil:

Een platenmaatschappij is een bedrijf. Een platenlabel is een merk.
Een bedrijf kan meerdere merken uitbaten. Één enkele platenmaatschappij kan in principe meerdere labels hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kunnen die platenlabels dan niet doen wat maatschappijen wel kunnen?