Waar in Vlaanderen kan ik een cursus of opleiding producertechnieken volgen (voor muziek)?

Een tijdje terug had ik een site gevonden maar die ben ik nu jammer genoeg kwijt. Ik weet alleen nog dat je bij dezelfde groep(?) ook een opleiding zang kunt volgen.

Toegevoegd na 32 seconden:
Maar iedere tip voor een opleiding en/of cursus is natuurlijk welkom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel dus een opleiding/cursus als producer of voor opnametechnieken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet er wel een paar goeie in Nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mag je me in een privébericht sturen ;-)

Antwoorden (2)

Bedoel de SAE? zie link
Zang kun je daar volgens mij niet studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dit zit in Brussel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grappige is dat Brussel zowel een zelfstandig gewest als ook de hoofdstad van Vlaanderen is. SAE zit ook in NL trouwens, en in nog veel meer landen, maar dit tussen haakjes. De vraagsteller geeft aan ook belangstelling te hebben in NL'se opleidingen.
Voor mij is er verschil tussen een opleiding en een cursus. Een cursus muziekproductie wordt meestal gedaan door mensen die al een beroep hebben gekozen, en zien dat als uitbreiding van hun kennis, of doen dit gewoon voor hun hobby. Zo'n cursus duurt vaak niet langer dan een jaar, en er zijn er ook van 2 maanden; vaak in de avonduren. Een beetje googelen op "cursus" en "muziekproductie" geeft veel hits, ook in Belgie.

Ik heb even in je profiel gekeken, en mij lijkt, gezien je leeftijd, dat je een opleiding zoekt. Een echte studie dus. Neem eens contact op met het conservatorium in Gent. Onderdeel van de Hogeschool.

http://cons.hogent.be/nl/opleidingen/muziek/sm-muziekproductie

Als ik dit allemaal zo lees, en ook als ik doorklik voor meer informatie in PDF formaat, krijg ik de indruk dat dit een heel brede opleiding is. Je zult er dus zeker ook zanglessen krijgen, en als dat niet het geval is, kun je daar op een conservatorium vaak zelf voor kiezen.

Mocht een conservatorium-opleiding toch niets voor je zijn, dan zit je denk ik toch goed als je daar eens wat informatie vandaan haalt en/of contact met ze opneemt. Ze zullen daar vast weten, welke mogelijkheden er voor jou zijn.

Ga er eens langs, ga naar een open dag, bel ze op, of schrijf ze een emal. Professionele musici, en anderen die daarmee bezig zijn, zoals muziekproducers, zijn meestal graag bereid mensen te helpen met dit soort vragen, en ze door te verwijzen naar een goede plek.

Veel succes.