Welke (kinder)liedjes zijn nog meer afgeleid van klassieke nummers?

Keek net even vreemd op toen ik dit filmpje zag waarin een sinterklaasliedje wordt gespeeld door een niet-Nederlander. Nou blijkt dit dus een bekend klassiek stuk te zijn. Ik weet zelf dat poesje mauw er ook een is, welke liedjes komen nog meer van bekende stukken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vraag.+

Het beste antwoord

Om bij Sinterklaas te blijven: Fröhlicher Landmann van Robert Schumann zal je ook zeer bekend voorkomen!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij komt, hij komt :)

Andere antwoorden (4)

Vader jacob......ding dang dong..... Je kent het wel.

De compositie :
"Toccate d'intavolatura, No.14, Capriccio Fra Jacopino sopra L'Aria Di Ruggiero" van de 17de eeuwse componist Girolamo Frescobaldi vertoont gelijkenissen met het deuntje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor het er nog niet echt in of zit het later in het stuk? http://www.passionato.com/preview/WN39291bd7db3c1/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk toegegeven haal ik hem er ook niet uit....
Als je de eerste symfonie van Mahler hoort wel. Al is het dan in mineur. Daar zal vader jacob niet wakker op worden:)
http://www.youtube.com/watch?v=88Z2iU-B8f8
Er zaten zeven kikkertjes.... Die Moldau van Bedrich Smetana.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Waar dan? Die compositie ken ik heel goed, maar de kikkertjes zitten daar echt niet in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=kdtLuyWuPDs
1:45 misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Moldau is bovendien geen boerensloot....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij ruikt anders wel zo :P, maar hij is wel een stukje breder en langer, dat moet ik je nageven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat: vanaf 1'00" tot 1'21" zijn de eerste twee regels van het liedje moeiteloos te herkennen, het is het hoofdthema dat inderdaad nog vele keren in veel variaties terugkeert.
Het enige verschil dat ik nog zou kunnen opmerken is dat het kinderliedje in majeur staat, terwijl het hoofdthema van Die Moldau in mineur gespeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen het einde van het stuk wordt het thema trouwens wel een paar keer in majeur gespeeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip Ik vind het nogal vergezocht. Vooral als je naspeelt op een piano komen de (grote) verschillen snel aan het licht, nog los van de mineur/majeurkwestie en de ritmiek van beide melodieen.
Kortjakje van mozart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oud kinderliedje is op Claude Debussy's Claire de lune
(klinkt wel een beetje eng hoor ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Nederlandse benaming van het kinderliedje kom ik niet op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kabouter spillebeen?
Amadea
12 jaar geleden
Claire de lune van Debussy klinkt zo: http://www.youtube.com/watch?v=-LXl4y6D-QI
Jouw youtube is de allereerste geluidsopname, het Franse kinderliedje "Au clair de la lune".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja juist, je hebt em! Op een rode paddestoel vol met witte stippen zat kabouter spillebeen op en neer te wippen
krak zei de paddestoel en twee kleine beentjes vlogen hopla in de lucht
lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het franse volksliedje "au claire de la lune" is niet dezelfde melodie als "op een grote paddestoel". Het lijkt er hooguit enigzins op in de eerste paar regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zazoe de juiste tekst is:
Op een grote paddestoel
Rood met witte stippen
Zat kabouter Spillebeen
Heen en weer te wippen Hij zat dus niet OP en NEER te wippen ! Zie voor meer erotische geladen liederen het
"2 emmertjes water halen": http://nl.wikipedia.org/wiki/Twee_emmertjes_water_halen (En zo werd het toch nog een educatieve avond...)