Zijn natuurtonen altijd dezelfde tonen?

Ik ben met muziekleer bezig en in mijn boek staat dat de C-G-C1-E1-G1-Bes1-C2 de natuurtonen (bij koperen blaasinstrumenten) vormen. Maar gaat het niet om de afstand tussen die tonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Antwoorden (2)

De toon C heeft in het instrument een boventoon. Weer de C, maar een octaaf hoger C1. De frequentie is tweemaal zo hoog als van C. G1 met frequentie drie keer zo hoog is de volgende. Dan volgt C2. Dan E2.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vervolgens G2. Het is mogelijk dat dan Bes2 komt. Dat zoek ik nog even uit.
Dan heb je dezelfde tonen die u noemt. Alleen zitten sommigen bij u een octaaf lager.
Misschien kom ik daar ook nog uit.

Toegevoegd na 54 minuten:
De Bes2 is vrijwel dezelfde als die van een piano, maar niet helemaal.
Ik kom dus uit op:
C - C1 - G1 - C2 - E2 - G2 - Bes2 - C3.
Als je de eerste C bij mij eraf haalt, houd je precies de reeks over die u noemt.

Kort gezegd. Als een instrument een C voort kan brengen, kan het ook een toon voortbrengen die 2 maal zo hoog is en 3 maal zo hoog. Als je dan uitzoekt welke tonen dat zijn kom je op de reeks uit die u noemt. Waarbij de Bes net niet precies dezelfde is als die van de piano.

Als een instrument een D voort kan brengen geldt hetzelfde alleen zijn dan de tonen andere. De drie belangrijkste zijn de D - Fis - A.

Niet voor niets zijn de drie belangrijkste goed als akkoord te spelen.

Toegevoegd na 58 minuten:
Het antwoord in het heel kort. Het gaat inderdaad om de afstand tussen de tonen.
Welke tonen het precies zijn hangt af van de laagste toon. In het geval van de C heeft u de goede reeks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zie hier onder uitleg over natuur tonen, er zijn natuurlijk verschillende natuur tonen, en die liggen idd op een exacte frequentie afstand van elkaar, maar dat heeft niets met een natuurtoon aanzich temaken.

NATUURTONEN
Als we één toon (menen te) horen, horen we eigenlijk een grondtoon met een aantal boventonen. Het klankverschil tussen instrumenten en orgelregisters heeft hiermee te maken, een blokfluit heeft weinig boventonen, een viool veel, een klavecimbel heeft meer boventonen dan een piano, een open Prestant 8' meer dan een gedekte Holpijp 8'. Grondtoon en boventonen worden samen de natuurtonen genoemd, dat wil zeggen de grondtoon is de eerste natuurtoon, de eerste boventoon is de tweede natuurtoon enzovoorts. Notenvoorbeeld 1 geeft de eerste vijf natuurtonen van de laagste C van de Prestant 8', dit is de laagste toets van het manuaal (op de piano is dit de tweede C van onderen). Onder het notenvoorbeeld vermeld ik de lengte van de orgelpijp, die je nodig hebt om de bedoelde natuurtoon als een zelfstandige toon te laten klinken (in dat geval is die natuurtoon zelf weer een grondtoon met boventonen!) Het zal de lezer ongetwijfeld opvallen, dat de 5 eerste natuurtonen samen een heel eenvoudig akkoord vormen. Verder vermeld ik de naam van het interval (= de afstand) tussen die tonen.