welke liedjes hebben een soort 'secret message'?

zoals 'kyrie eleison' van 'mr. mister'
kyrie eleison betekent 'god hebbe genade'
wat voor liedjes zijn er zo nog meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets als een tekst die je hoort als je de plaat achteruit afspeelt of gewoon een titel met een diepere betekenis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of een tekst met een diepere betekenis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kyrie eleison is niet echt een secret message toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk wel, tenzij jij meteen zou weten dat dat 'god hebbe genade' betekent? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig weet ik dat inderdaad.. maar het is niet een soort geheimtaal, het is grieks.
Dan zou je dus elke zin in een taal die je niet verstaat een 'secret message' vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Kyrie eleison is een veelgebruikt gebed in de RK kerk.
Kyrie eleison
Christe eleison
Kyrie eleison. "Heer, ontferm u over ons
Christus, ontferm u over ons
Heer, ontferm u over ons." Daar is niks van een secret message bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pindakoek jammer, nog iemand... kent tegenwoordig iedereen grieks? :P
Amadea
12 jaar geleden
Iedereen met een goede kerkelijke basis is bekend met de in de kerk gebruikte teksten. Zowel Grieks, als Latijn, en zelfs enkele woorden Hebreeuws. Dat is helemaal niet jammer, maar juist heel bijzonder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verborgen tekst zou ik vinden als je het verstaat en op een bepaalde manier opvat, echter bedoelt de schrijver iets anders dan de letterlijke betekenis. Kyrie eleison versta je niet dus dan is het niet geheim maar iets wat je niet begrijpt, je kan het immers zo nazoeken (en niet op een speciaal forum welke precies die song uitlegt). En als je het letterlijk vertaalt is het gewoon dat. Ik snap wat je bedoelt maar je voorbeeld slaat echt nergens op. Dat je niet weet wat een simpele uitdrukking als God hebbe genade betekent heeft er ook niks mee te maken, behalve als een gedeelte van de mensen het direct als iets op zou vatten terwijl iets geheel anders bedoeld wordt in deze specifieke song. Dat maak ik nog nergens op uit. Als je wel vindt dat Kyrie eleison een geheim iets is dan is elke uitspraak waarvan jij de betekenis niet weet geheim en moeten we eerst weten wat jij wel of niet weet voor we antwoord kunnen geven. Eens? :P
Cryofiel
12 jaar geleden
Kyrie Eleison vind ik ook niet bepaald een geheime of verborgen boodschap. Gewoon een stukje Griekse tekst. Dat is vergelijkbaar met het lied van Che uit de musical Evita, waarin hij het refrein in het Latijn zingt. Ik vind dat ook geen verborgen boodschap of zo, het is gewoon een refrein in het Latijn. Zo hoorde ik laatst een mooi Portugees lied. Ik verstond er bijna niets van. Zit het lied dan boordevol verborgen boodschappen? Nee toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens..mijn voorbeeld slaat inderdaad nergens op.
Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is het antwoord van mariejose..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig we zijn er :P Heb ook nog even een voorbeeld gegeven, misschien is het nog grappiger als je je muziek voorkeur vertelt, misschien weet iemand dan nog een specifiek voorbeeld in jouw genre.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O haha, dan snappen we nu wat je bedoeld ;)
Maar ik kan stiekem helemaal geen grieks hoor, ik weet alleen toevallig wat Kyrie Eleison betekent, omdat dat inderdaad een christelijk gebed is!
Zo weet ik bijvoorbeeld ook wat Maranatha betekent, maar spreek ik geen Aramees.

Het beste antwoord

Bands die ik zelf goed ken die de directe betekenis veelal verhullen zijn Rage Against the Machine en System of a Down. De teksten zijn veelal maatschappij kritisch maar als je ze zo leest kom je niet ver er wordt veel beeldspraak gebruikt.

Bulls on parade (RATM):

This song deals with the US military and their aggressive tactics. It mentions how the arms industry encourages war to get military contracts with lines like,

"Weapons, not food, not homes, not shoes, not need, just feed the war cannibal-animal," and "What we don't know keeps the contracts alive and moving." (thanks, Tim - Pittsburgh, PA)

American Woman gaat volgens velen niet over Amerikaanse vrouwen maar over de bezetting/oorlog in Vietnam. De bandleden hadden een ander verhaal. Dat is dus iets wat ook vaak gebeurt er ontstaat een theorie die niet door de schrijver bevestigt maar soms ook niet ontkent wordt.

The song's lyrics have been the matter of some debate, often interpreted as an attack on U.S. politics (especially the draft). Jim Kale, the group's bassist and the song's co-author, explained his take on the lyrics:
“ The popular misconception was that it was a chauvinistic tune, which was anything but the case. The fact was, we came from a very strait-laced, conservative, laid-back country, and all of a sudden, there we were in Chicago, Detroit, New York — all these horrendously large places with their big city problems. After that one particularly grinding tour, it was just a real treat to go home and see the girls we had grown up with. Also, the war was going on, and that was terribly unpopular. We didn't have a draft system in Canada, and we were grateful for that. A lot of people called it anti-American, but it wasn't really. We weren't anti-anything. John Lennon once said that the meanings of all songs come after they are recorded. Someone else has to interpret them.

Dan nog een leuke zijn engelse kinderliedjes die over een duister onderwerp gaan maar heel liefelijk lijken.

London Bridge is falling down:
Gaat volgens sommigen over de pest die in Europa huishield

Korn heeft de intentie van het nummer beter begrepen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paste niet meer :) Believe it or not, the origin of the song is The Plague or The Black Death that swept Europe years ago.
"Ring Aroung the Rosy" is supposed to be a reference to one of the symptoms or warning signs of the disease the bubonic plague.
Ashes, ashes, we all fall down is a reference to the ultimate fate of plague victims:
They die, and their bodies are burned by the survivors in hopes of limiting the spread of the dieas

Andere antwoorden (10)

Als je purple rain van prince achterstevoren afdraait, schijn je rare dingen te horen.
Overgens nog nooit geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde zoiets over 't liedje Alejandro van Lady gaga.. Heb het even voor je opgezocht, maar 't is wel in het Engels: Alejandro means man’s defender and protector (God.)
Fernando means ardent for peace (Jesus.)
Roberto means bright or shining fame (Holy Spirit.)
Babe is the same as Child
Lyrics from the song Alejandro:

Don’t call my name, dont call my name, Alejandro.
I’m not your babe, i’m not your babe, Fernando.
Don’t call my name, dont call my name, Roberto.
Alejandro, just let me go

Here is the transcribed lyrics:

Don’t call my name, dont call my name, GOD.
I’m not your child, i’m not your child, Jesus
Don’t call my name, dont call my name, holy spirit.
God, just let me go.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stikt daarvan. Een van de bekende is een nummer van de Beatles uit 1967: Lucy in the Sky with Diamonds. Volgen velen zouden deze woorden een referentie zijn naar de drug LSD, waarmee The Beatles, en met hen vele andere artiesten experimenteerden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij hebben ditzelf volgens mij altijd stellig ontkend :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was toch niet verborgen ; dat is toch altijd een soort ' publiek geheim' geweest ?
Leuk detail: dit nummer werd veel gespeeld in de opgravingskampen van Richard Leaky, waardoor één van de beroemdste fossielen van de eerste mensachtigen ' Lucy' is genoemd. Naar het liedje dus, niet omgekeerd.
Ha, die Menji;

Niet echt een groot geheim, maar Golden Brown van The Stranglers gaat over heroïne.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een vrij bekende 'secret code': Relax van Frankie Goes To Hollywood. Gaat over seks tussen heren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten tijde van slavernij en oorlog ontstaan vaak zulke liederen.
De slaven die in Amerika op plantages werkten zongen liederen met bijvoorbeeld tips over hoe je kon vluchten:
The drinking gourd.

When the sun comes up and the first quail calls,
follow the drinking gourd.
For the old man is awaiting to carry you to freedom,
if you follow the drinking gourd.
The riverbank makes a very good road,
the dead trees show you the way.
Left foot, peg foot, travelling on,
follow the drinking gourd.
The river ends between two hills.
follow the drinking gourd.
There's another river on the other side,
follow the drinking gourd.
Where the great big river meets the little river,
follow the drinking gourd.
For the old man is awaiting for to carry you to freedom,
if you follow the drinking gourd.

Want een kwartel vliegt in de winter naar het noorden. En het sterrenbeeld is alleen ‘s nachts te zien.

En oorlogsliederen bespotten bijvoorbeeld heimelijk de vijand. Op bestaande melodiën werden in de Tweede Wereldoorlog nieuwe teksten geschreven. Oranjeliederen waren verboden, maar de muziek ervan niet. Dus op die manier ontstond in de loop van 1940 de nieuwste schlager:
Kleurtje boven, kleurtje boven,
Leve je weet wel wie,
Weg met alle k'mag 't niet zeggen,
Kleurtje boven, kleurtje boven,
Leve je weet wel wie,
Weg met alle k'mag 't niet zeggen,
Leve je weet wel wie,
Je weet wel boven, (bis)
Weg met je weet wel wie.
Amadea
12 jaar geleden
Kyrie Eleison is een zeer, zeer bekende en gangbare term in Christelijke kringen, dus ongeveer net zulke geheimtaal als ´Amen´ of `Halleluja`. Natuurlijk zullen niet alle niet-gelovigen de term niet helemaal thuis kunnen brengen, maar dat zou ook gewoon aan de taal (weinig kennis van het Oud-Grieks) kunnen liggen. ;-)

Liedjes met een verborgen boodschap - bedoeld of onbedoeld- zijn vooral eind jaren 70 een poosje populair geweest, en dan met name de ' omgekeerde' popmuziek met ' satanische' boodschap.

Het idee was dat je de muziek niet eens omgekeerd hoefde te horen om de verborgen boodschap mee te krijgen, en zo je hersens te laten beïnvloeden. Zoals je je huiswerk zou hebben moeten kunnen leren door heel zacht een bandje onder je kussen af te spelen 's nachts. Kansloos dus.

Het rijtje dat ik daarvan nog zo kan opdreunen luidt :

Beatles - Obladi, Oblada (Hi Devil, He's Devil)
(De Beatles schijnen dit trucje vaker te hebben uitgehaald trouwens)
Queen - Another one bites the dust (Start to smoke Marihuana)
Led Zeppelin - Stairway to Heaven (Say I love Beelzebo)
ELO - Eldorado Final (Hele lange stukken, waaronder : Oh, my sweet Satan, the one who's path is right, it's the power of Satan oid)

Er waren er meer, maar die ben ik vergeten ;-)
De teksten zijn achteruit overigens erg moeilijk te verstaan zonder ' vertaling' en hebben een hoog ' mamma appelsap' - gehalte. Je moet het dus ECHT willen horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen liedjes maar ook in speeches zijn verborgen texten, onze vriend Barack Obama lust er ook wel wat van: http://www.youtube.com/watch?v=jqALdkTArqs

Toegevoegd na 30 minuten:
Maar om bij muziek te blijven de Rollings Stones met Brown sugar gaat volgens mij over heroine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frank Zappa heeft eens een liedje achterstevoren gezongen op plaat gezet:
http://www.youtube.com/watch?v=vW33moCjg24&feature=related
En nu dan weer omgekeerd:
http://www.youtube.com/watch?v=Eots9EbEzF4

Toegevoegd na 11 minuten:
Het Goede doel heeft eens een liedje gezongen over liefde tussen broer en zus:
http://www.youtube.com/watch?v=TljVSUu92uQ
Als je weet dat Elton John homo is en Nikita Chroetsjov toendertijd de leider van de Sovjetunie was dan is dit ook wel grappig:
http://www.youtube.com/watch?v=CKmXRwjWYUM
Vroeger dacht ik dat dit nummer over Henk de DJ ging :-)
http://www.youtube.com/watch?v=9AlH2oYedfk

Toegevoegd na 23 minuten:
Deze is wel heel duidelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=cmxytIBQWU0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als volwassene ken je vast wel het verschijnsel dat je met iemand over iets wilt praten, zonder dat je kinderen het horen, en dus dubbelzinnig over iets praat. Het hoeven niet eens kinderen te zijn, maar toch... je wilt niet dat iedereen hoort of snapt waar je het over hebt, terwijl je wel wilt dat de gesprekspartner(s) jou begrijpen!

Aangezien bijna alle volwassenen dit verschijnsel wel kennen, het dubbelzinnig praten, is dit dus niks nieuws en slaat het hele idee van "geheime boodschappen" helemaal nergens op, omdat het veel te ver gezocht is.

Het overbekende fenomeen

"Dat moet je niet LETTERLIJK nemen, maar FIGUURLIJK!" Al geldt in het geval van muziek dat er figuurlijk over iets gezongen wordt en het verhaal erachter dat je dat wél letterlijk kan nemen.

Er zijn zoveel nummers en liedjes die aangepast moeten worden, omdat anders het publiek het niet koopt. En er zijn duizenden, zoniet miljoenen nummers die je niet al te letterlijk moet nemen.

En het is de bedoeling dat je snapt waar het wél over gaat. Want als je de muziek begrijpt, begrijp je de artiest ook...

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus ja, een geheime boodschap hebben ze allemaal wel, zelfs als ze overduidelijk zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ebeneezer Goode van Shamen lijkt te gaan over de persoon Ebeneezer Goode, maar dat is geen persoon, maar een vermommende term voor drugs.
Er wordt bijvoorbeeld gezongen: Eezer Goode, wat in feite betekent: E's are good (en e staat dan voor extasy).
Ook hoor je Has anybody got any Veras? en Got any salmon?, wat slang is voor sigarettenpapier en tabak; een verwijzing naar het rollen van een joint dus.

Maar als onschuldige luisteraar die dat soort slang niet kent, kan je denken dat het gewoon gaat over een persoon Ebeneezer Goode. Als je de hele lyrics leest, zal je waarschijnlijk wel een vermoeden hebben (in combinatie met de muziekstijl of videoclip), maar als je alleen het nummer luistert en niet enorm op de tekst let, kan je best onbewust mee lopen zingen dat exstasy zo goed is.