Waarom krijg je soms van muziek de rillingen omdat je het zo mooi vind?

Hoe kan dat? Want het is eigenlijk 'maar' geluid :D

Ik heb het nu namelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Antwoorden (4)

Het komt door de sterke emotie die de muziek bij je oproept.
Muziek veroorzaakt vaker rillingen bij mensen die door hun persoonlijkheid erg open staan voor nieuwe ervaringen. Zij ervaren het gevoel regelmatig, omdat ze over het algemeen meer waarde hechten aan muziek dan mensen met andere karaktertrekken. Dat schrijft hoofdonderzoekster Emily Nusbaum van de Universiteit van North Carolina in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological and Personality Science. Uit het onderzoek kwam een sterk verband naar voren tussen karaktertrekken en de lichamelijke reactie op muziek. Mensen wiens persoonlijkheid werd gekenmerkt door openheid voor nieuwe ervaringen, ontwikkelden veel vaker kippenvel tijdens het luisteren een liedje. Volgens de wetenschappers kunnen de onderzoeksresultaten worden verklaard door de manier waarop meer avontuurlijke mensen omgaan met muziek. Zo zouden personen met deze karaktertrek vaker naar muziek luisteren en vaker zelf een muziekinstrument bespelen. Kortom: muziek speelt vaker een belangrijke rol in hun leven en maakt daardoor ook vaker grote indruk.
Amadea
12 jaar geleden
Je vindt het mooi, je geniet, je krijgt het er "koud" van, en dat zorgt voor rillingen.

Alle kunst roept emotie op, dus ook muziek. Maar bij muziek is er nog iets extra’s aan de hand. Je schrijft in je toelichting "het is ‘maar’ muziek" en dat klopt. Een schilderij is te zien, een dans is realiteit, en zelfs een boek kun je tenminste nog vasthouden. Muziek is zó abstract, dat het "maar" muziek is, en dus wat klanken. Het zou ‘maar’ muziek blijven, als je gevoel niet automatisch meewerkt.

Bovendien is muziek zo bijzonder, omdat het een van de weinige kunstvormen is die door bijna iedereen wordt gewaardeerd. Mensen die niet van muziek houden zijn zeer zeldzaam, en mensen die niet van gedichten houden zijn er genoeg.

Eigenlijk is het niet zo, dat de muziek jou rillingen bezorgt. Om het maar wat simpel te stellen: je had die rillingen al, maar het kwam er niet uit. De muziek zorgt ervoor dat dat gevoel eruit komt. Jij voelt iets unieks bij deze muziek, en als je dit morgen aan een vriend laat horen, zal hij misschien niets voelen, of weer iets heel anders.

Je gevoel bij muziek kan heel concreet zijn: de herinnering aan die prachtige vakantie, bij muziek uit dat land, of dat je bij een lovesong nog iets verliefder wordt dan je al was. Maar het kan ook veel vager: je kunt verdrietig worden van muziek, vrolijk, tranen in je ogen krijgen, en zelfs een religieuze ervaring hebben. Liefhebbers van de Mattheus-Passion kunnen daarover meepraten. Dat komt allemaal omdat muziek je gevoelens versterkt. Gevoelens die je al had, of sferen waar je al vatbaar voor was, ook zonder muziek.

Film- en documentairemakers weten er alles van. Twee zaken die met kunst te maken hebben, muziek en film, bijelkaar gestopt zou eigenlijk teveel drukte moeten geven, en de aandacht afleiden Maar het grappige is dat dat met muziek en film niet opgaat. Ze vullen elkaar aan, en wel in die mate, dat het bijna onmogelijk is een speelfilm te maken zonder muziek. Stel je een willekeurige film voor zonder muziek, en er blijft niets van de film over.

Dat heeft alles te maken met jouw rillingen. Muziek heeft o.a. de eigenschap sferen op te roepen, die heel krachtig zijn, en spreken je gevoel direct aan. Het gevoel had je al, maar door de muziek komt het eruit. Hieronder een voorbeeldje van Ennio Morricone, die als geen ander weet, hoe je gevoel of sfeer kunt vertalen in muziek. Ondanks het vlotte melodietje, druipt de tobberige treurigheid er vanaf. Daar krijg ik het nou koud van ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippenvel bij luisteren muziek verklaard
Laatste update: 9 december 2010 11:12 info
AMSTERDAM – De mate waarin mensen kippenvel krijgen als ze naar muziek luisteren, wordt waarschijnlijk bepaald door hun persoonlijkheid. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers naar aanleiding van een nieuwe studie.
Foto: Inertia Stock Muziek veroorzaakt vaker kippenvel bij mensen die door hun persoonlijkheid erg open staan voor nieuwe ervaringen. Zij ervaren het gevoel regelmatig, omdat ze over het algemeen meer waarde hechten aan muziek dan mensen met andere karaktertrekken.

Dat schrijft hoofdonderzoekster Emily Nusbaum van de Universiteit van North Carolina in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological and Personality Science.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt aan je interesse voor bepaalde muziek die geeft zodra je emotie het als een soort drug gebruikt en het juiste moment dan krijg je rillingen en adrenaline het kan van moment tot moment verschillen