Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn akkoorden die Debussy 'typeren'?

Of die hij vaak gebruikte/die dezelfde dromerige klank hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
890

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kunnen er veel zijn
Debussy gebruikte veel van die akkoorden in zijn stukken
Het hang ook af van de periode waarin hij schreef
Hij gebruikte vooral veel parallelle akkoorden
Daarbij verschuiven alle tonen van het akkoord in hun geheel met de melodische lijn mee, zodat prompt allerlei tonen worden geïntroduceerd die niet in de ladder thuishoren waaruit het eerste akkoord eventueel nog te verklaren zou zijn.
Via onderstaande link kom je uit op een stuk tekst waarin een aantal dingen staan die je misschien al antwoord geven op je vraag
Mocht dit onduidelijk zijn hoop ik dat mijn antwoord al een beetje meer duidelijk maakt.

Veel succes ermee !

Toegevoegd na 1 uur:
Als je meer over zijn muziek wilt weten moet je kijken op:

http://www.kunstbus.nl/muziek/claude+debussy.html

Ik vond nog iets wat ik aan mijn bovenstaande tekst wil toevoegen:

Kenmerken van debusy's impressionistische muziek:

A. De harmonie: zij ondergaat veel wijzigingen zoals : het naast -elkaar -zetten van akkoorden die totaal vreemd zijn aan elkaar, kwintenakkoorden, gelijktijdig optreden van verhogingen en verlagingen, het laten uitklinken van naar klassieke begrippen dissonerende akkoorden, die hierbij dus geen oplossing krijgen...
In wezen blijft de impressionistische muziek 'tonaal' en zijn de harmonische vernieuwingen meer aangebracht ter wille van de klankkleur.

B.Melodiek: geen uitgesponnen melodieën meer maar eerder aanduidingen van een thema en korte motieven. De melodie ontstaat als het ware uit een bewegende lijn van akkoorden, zodat er een grote samensmelting van melodie en harmonie plaatsvindt. Het passagewerk gaat behoren tot de structuur van de melodie . De melodie krijgt vaak een modaal karakter.

C. Ritmiek: de ritmiek en de metriek sluiten aan bij het romantische en monden soms uit in een 'zwevend ' ritme. Ook komen geïmporteerde ritmen (bijv. uit de Jazz) voor.

D. Klankkleur: Het overkoepelend orgaan van harmoniek , melodiek, ritmiek en melodiek is de klankkleur. Daarom speelt de wijze van instrumentatie een grote rol. Ook bij de piano worden de klankmogelijkheden tot het uiterste uitgebuit.2
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier nog een Debussy-liefhebber.
Ik had geen antwoord op je vraag, maar was wel benieuwd en volgens Wikipedia is het veel meer dan alleen typerende akkoorden:

# Passages en figuraties die afleiden van het ontbreken van tonaliteit;
# Veelvuldig gebruik van parallele akkoorden;
# Bitonaliteit;
# Gebruik van de hele-toonstoonladder of de chromatische in plaats van de diatonische toonladder (ook Debussy-toonladder genoemd);
# Schijnbaar abrupte modulaties, zonder enige aanduidbare harmonische connectie.
# Timbre: grote klankverscheidenheid door het gebruik van de hele tessituur, door een grote verscheidenheid aan speelwijzen te vermengen en af te wisselen, door een genuanceerd en zeer intens pedaalgebruik.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding