Waarom vinden wij iets vals klinken?

Als je bijvoorbeeld een septiem hoort dan klinkt die heel vals omdat dit geen "reine" klank is. maar waarom klinkt dat vals en een terts niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet maar wel een goeie vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Septiem klinkt niet vals, maar dissonant (als je dat zo schrijft ;)) een toon is vals wanneer deze net niet zijn 'waarde haalt', dus bijv. net geen A is, maar ook geen As

Het beste antwoord

Omdat dit voor westerse oren gewoon vals is. Wij kennen bijvoorbeeld de pentatonische toonladder. In moderne (westerse) muziek zit altijd de tonen uit een pentatonische toonladder (en dan natuurlijk ook majeur en mineur en blues etc.).

Als je naar muziek gaat luisteren dat bijvoorbeeld uit Marokko komt, klinkt dat ook vaak vals voor ons. Maar dit komt omdat wij een bepaald soort muziek gewend zijn en dit al van onze geboorte horen op die manier. Voor mensen uit het midden-oosten klinkt westerse muziek vaak weer vals. Ook hebben ze daar kwart noten, wat niet te noteren is maar generatie op generatie wordt doorgegeven.

Hetzelfde geldt dus voor een septiem: die tonen klinken vals voor ons omdat wij deze tooncombinatie niet gewend zijn. Het klinkt vals, maar voor andere culturen waar ze andere maatstaven hebben voor muziek, klinkt dit gewoon juist. Best wel raar eigenlijk, maar zo werkt het wel :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klink heel logisch! (andere antwoord was ook goed maar niet het antwoord wat ik zocht)

Andere antwoorden (1)

Er is helemaal niets vals aan een septime. En dat geldt voor alle intervallen. De westerse muziek gaat uit van het octaaf dat is verdeeld in 12 stukjes, en daar is de septime er een van.

Stel je eens voor dat die "valse" septime niet meer gebruikt zou kunnen (mogen) worden in onze muziek. Popmuziek zou b.v. heel saai worden; dat komt omdat de septime om een "oplossing" vraagt. De septime is niet "af" en er komt meestal nog iets achteraan; de oplossing naar het octaaf. Dat geeft de spanning in muziek. De overmatige kwart, (of de verminderde kwint) heeft precies hetzelfde effect. Als je met dit soort intervallen een muziekstuk eindigt, dan lijkt het of het niet af is. De oplossing moet nog komen in het slotakkoord.

Een septime is alleen maar vals, gezongen door iemand die nèt niet zuiver zingt, of een septime gespeeld op een niet goed gestemde piano.

In niet-westerse muziek wordt het octaaf soms anders verdeeld. Dat ervaren wij als "vals", maar dat is natuurlijk ook niet zo. Die verdeling van 12 tonen in onze muziek, is ook maar zo gegroeid. Onze oren zijn eraan gewend geraakt, en dan klinkt niet-westerse muziek een beetje vreemd. We moeten er dus aan wennen.

Overigens is onze kwint ook niet "rein" meer. Een jaar of 400 geleden was 'ie echt rein, maar om allerlei praktische redenen hebben we daar een beetje mee gesjoemeld (o.a. veel handiger voor pianostemmers). Er zijn musici die hun instrument zo stemmen (b.v. klavecimbel) dat de kwint weer echt rein is, en een ongeoefend oor vindt dat weer een beetje vals. Of je moet er echt heel veel verstand van hebben, en het vaak zo gehoord hebben; dan vind je het prachtig. Je oren zijn het dan gaan waarderen.

Valse intervallen bestaan dus niet, wel valse piano's en valse zangers ;-)