bestaat er een toonsysteem welke niet is gebaseerd op het octaaf?!

Toegevoegd na 50 minuten:
Sorry, ik ben ietwat onduidelijk geweest. Maar wat ik bedoel met het octaaf eigenlijk meer het natuurkundige verschijnsel van de verdubbeling van het aantal Hz. Het komt omdat ik op een nogal onconventionele manier informatie eigen maak ofzoiets (aspergersyndroom) daar ik ben me verder wel bekend met tonaliteiten en ik had het dus anders moeten formuleren.

Dus het komt erop neer dat wanneer je een twaalf gebieden opschuift op een westers instrument, je misschien wel 24 gebieden opschuift op een arabisch instrument, maar dat je nog steeds dezelfde afstand aflegt..

zoiets dus.

Toegevoegd na 50 minuten:
Sorry, ik ben ietwat onduidelijk geweest. Maar wat ik bedoel met het octaaf eigenlijk meer het natuurkundige verschijnsel van de verdubbeling van het aantal Hz. Het komt omdat ik op een nogal onconventionele manier informatie eigen maak ofzoiets (aspergersyndroom) daar ik ben me verder wel bekend met tonaliteiten en ik had het dus anders moeten formuleren.

Dus het komt erop neer dat wanneer je een twaalf gebieden opschuift op een westers instrument, je misschien wel 24 gebieden opschuift op een arabisch instrument, maar dat je nog steeds dezelfde afstand aflegt..

zoiets dus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet dit even lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonstelsel#Alternatieve_toonstelsels

Antwoorden (3)

Ja, bijvoorbeeld in de indiase muziek wordt in een ander toonsysteem gespeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Octaaf zit het woord acht in maar je hebt ook pentatonische toonladders die uit 5 noten bestaan.Zo zijn er 101 afwijkende toonladders die uit meer of minder noten binnen een toonladder passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er bestaat ook twaalftoonsmuziek: dodecafonie. De aartsvader ervan is Arnold Schönberg. Bij elke compositie zette hij vooraf alle twaalf noten van de chromatische toonladder in een gekozen volgorde, en die toonreeks bepaalde de koers en de samenhang van het stuk: elke toon werd pas herhaald als de andere elf geklonken hadden (in een melodische lijn of in een akkoord). Schönbergs belangrijkste volgelingen waren Alban Berg en Anton Webern, en gedrieën vormden zij wat de 'Tweede Weense School' ging heten. Webern, Schönbergs meest voortvarende leerling, ontdeed de twaalftoonsmuziek van alle romantische gevoelsexpressie. Zijn totaal abstracte toonorganisatie werd na de Tweede Wereldoorlog een voorbeeld voor jonge wederopbouw-componisten, waaronder Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen en Luigi Nono. In Nederland was Kees van Baaren de eerste componist en compositiedocent die de twaalftoonsmuziek propageerde. Van Baaren kreeg gevolg bij zijn leerlingen Theo Bruins en Jan van Vlijmen. Peter Schat, een andere Van Baaren-leerling, ontwierp een eigen componeersysteem met een welluidender, harmonischer klank en noemde dat 'de Toonklok'.
Amadea