ik ben een jongen van net 14 jaar. ik kon vroeger heel mooi zingen maar dat gaat nu flink achteruit. ik wil graag weten of ik er iets tegen kan doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.5K

Het beste antwoord

Je zit in de periode tussen jongens en mannenstem in,je muzikaliteit blijft,en als je mannenstem zich gevormd heeft,zul je hoogstwaarschijnlijk weer mooi kunnen zingen.
je moet alleen een tijdje geduld hebben.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kan er niks aan doen je hebt nu een baard in je keel je bent en man :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afscheren die baard in de keel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me best wel pijnlijk
Zangles nemen.
Een zangleraar kan je helpen je stem op de juiste manier te gebruiken. Je stem verandert in de puberteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het begin van de puberteit je krijgt een baard in de keel dat is heel normaal na een paar jaar zal je stem gevormd zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er nu niets meer aan doen, maar het had voorkomen kunnen worden door je voor de puberteit te laten castreren.
Maar ik denk niet dat je dat ervoor over had gehad :-)
bamibal
12 jaar geleden
nee dit kan niet.

dit noemt de baard in de keel hebben en hier kan niets aan worden gedaan.

Rondom de stembanden bevinden zich spieren en door het snelle tempo van de groei van het strottenhoofd moeten deze spieren zich sneller aanpassen. Dit gaat niet altijd even snel. Daarom heeft de jongen niet meteen een zware stem.

In het begin breken de spieren vaak en kan er een hoog pieperig geluid ontstaan. De verandering die de baard in de keel veroorzaakt (groei van het strottenhoofd) is dan al voorbij, maar doordat de spieren zich niet snel genoeg kunnen aanpassen, wordt dit vaak nog niet meteen gemerkt.

De periode met veel brekende spieren is een vervelende periode. Deze kan snel voorbij zijn, maar het kan ook erg lang duren voordat de controle over de stem weer terug is.

M.v.g.

Mrboonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Het gaat echt niet weg door zangles. geloof me, ik weet waarover ik praat ik heb nu al 3 jaar een overslaande stem je hebt er gewoon totaal geen controle over
Baard in de keel

de adamsappel, de veroorzaker van de baard in de keel
Jongens in de puberteit krijgen de baard in de keel. Met deze term wordt bedoeld dat hun stem zwaarder wordt.

De baard in de keel krijgen jongens meestal rond hun 12e tot 14e levensjaar, maar deze leeftijd kan variëren tussen 11 en 16. Het proces voltrekt zich in een hoog tempo, dat vaak slechts enkele weken beslaat.
[bewerken]Oorzaak

Tijdens de puberteit van een jongen groeit het strottenhoofd onder invloed van testosteron. Het strottenhoofd is belangrijk bij ademen, het slikken en het spreken.

In het midden van het strottenhoofd liggen de stembanden. Zodra het strottenhoofd gegroeid is, worden de stembanden opgerekt. De stembanden worden langer, hierdoor trillen ze langzamer (lagere frequentie) en wordt de stem lager.

Hoorbare kenmerken

Rondom de stembanden bevinden zich spieren en door het snelle tempo van de groei van het strottenhoofd moeten deze spieren zich sneller aanpassen. Dit gaat niet altijd even snel. Daarom heeft de jongen niet meteen een zware stem. In het begin breken de spieren vaak en kan er een hoog pieperig geluid ontstaan.

De verandering die de baard in de keel veroorzaakt (groei van het strottenhoofd) is dan al voorbij, maar doordat de spieren zich niet snel genoeg kunnen aanpassen, wordt dit vaak nog niet meteen gemerkt.

De periode met veel brekende spieren is een vervelende periode. Deze kan snel voorbij zijn, maar het kan ook erg lang duren voordat de controle over de stem weer terug is
.
Zichtbare kenmerken

Als iemand de baard in de keel krijgt, of heeft, is dat ook zichtbaar. De adamsappel groeit mee en wordt zichtbaar tijdens het slikken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt op zangles gaan. Je leert dan je stembanden op een juiste manier te gebruiken. Je krijgt nu eenmaal de baard in de keel en je stem zal zwaarder worden. Het is mogelijk door veel te oefenen je stem misschien weer onder controle te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat werkt echt niet. Ik heb het geprobeerd. Een jaar lang zangles en het heeft tot niets geleid.
Zoek een Death Metal band, en anders gewoon veel blijven zingen. Het blijft een feit dat een stem niet alleen maar mooi hoeft te zijn en dat er ook nog 'het goed gebruiken ervan'' zijn waarde heeft in mooizingen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed les nemen
rustig je probleem uitleggen en wat je wilt.
ze helpen je zoals het hoort en het beste is, persoonlijk op de 'man' jou passende wijze met je stem verder,
muziekles altijd priveles nemen, of als je al beter bent kan je klassikaal.