Hoe komt het dat men muziek intenser beleeft met het volume hoger?

Men beleeft muziek intenser met het volume hoger, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

omdat al het andere geluid wegvalt, je hoort alleen de muziek nog. Voor mij werkt het trouwens niet, ik word knettergek van te harde muziek, zelfs als het mn lievelingsmuziek is
12 jaar geleden
Alle muziek die je beluistert, waar je een volumeknop bij nodig hebt, is eigenlijk een beetje namaak. Want je bent er niet echt bij.

Als je een popconcert op CD hoort, of op televisie ziet, beleef je het minder intens, dan wanneer je er echt bij bent. Eén van de redenen is, dat het volume van de muziek in bijna alle gevallen lager is, dan in werkelijkheid. Dat geldt voor een popconcert, big band, kerkorgel, symphonie-orkest, draaiorgel op straat etc. Het geluidsvolume is in werkelijkheid veel hoger.

Hoe hoger je je volume draait, hoe meer het daardoor op de werkelijkheid gaat lijken, en hoe intenser je het beleeft. Spijtig voor de buren, maar het is wel zo ;-)