Wat word bedoeld met persoonlijke doeleinden?

Ik heb onlangs een muziekstuk ontvangen van een bekende tv-producent. Dit stuk hebben zij aangekocht, en stuurden dit naar mij op, op aanvraag. In de mail stond vermeld 'Mag ik je vragen om dit nummer enkel voor persoonlijke doeleinden te gebruiken?'

Mijn vraag is dus, wat wordt hiermee precies bedoeld. Mag ik dit bijv. wel in een youtube video gebruiken, of mag ik dit gebruiken voor een schoolopdracht (en die opdracht later eventueel in mijn online portfolio zetten). Weet iemand een plek waar ik hierover de exacte informatie kan vinden. Google heeft geen hulp geboden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Googelen op 'intellectueel eigendom' of 'copyright' levert vermoedelijk wel een en ander op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het zinnetje "mag ik vragen...." verzwakt de producent wel heel erg zijn rechten: Natuurlijk mag hij dat vragen - jouw antwoord kan dan ook "nee" zijn.

Het beste antwoord

Als in de mail staat vermeld: ‘Mag ik je vragen om dit nummer enkel voor persoonlijke doeleinden te gebruiken?’
geeft dat al aan, dat het allemaal geen wereldschokkende toestanden worden, als jij iets gaat doen met die muziek, wat niet helemaal de bedoeling was. Want anders had er in de tekst van de mail gestaan: "Het is verboden om...", of waren er termen gebruikt als "schending van copyright" etc.

Je schrijft dat je op Google niet veel verder komt, met het vinden van exacte informatie. Maar dat lijkt me ook helemaal niet nodig. Uit alles blijkt dat je op een faire manier met de muziek wilt omgaan, en je je gewoon aan de regels wilt houden.

Het is onmogelijk om zomaar even te zeggen wat jij nu precies wel en niet mag met die muziek, en wat nu eigenlijk "persoonlijke doeleinden" zijn. Het zou zomaar kunnen zijn, dat je er alles mee mag, behalve geld mee verdienen. Dus niet doorverkopen, het op CD uitbrengen, bewerken en/of onder jouw naam opnieuw uitbrengen.

Het is heel simpel: zodra je een plan hebt, om iets met die muziek te gaan doen op YouTube, je school, je portfolio, je website of wat dan ook, neem dan even contact op met die tv-producent. Zij zullen je dan gewoon vertellen of het wel of niet mag, en je weet direct waar je aan toe bent. Waarschijnlijk zul je er heel veel mee mogen doen, als je de bron maar netjes vermeldt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, dit is erg duidelijk

Andere antwoorden (2)

Dat je het alleen zelf mag gebruiken en niet mag uitlenen/doorverkopen.Dus kort gezegd ,strikt voor eigen gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schoolopdracht wel, met bronvermelding. Maar niet op Youtube. Dat geeft de hele wereld de mogelijkheid om te bekijken.

Toegevoegd na 6 minuten:
ik heb even gezocht bij auteursrecht. Denk dat deze tekst duidelijk is.

Nederlands auteursrecht

Aanvankelijk was het auteursrecht bedoeld voor de tekst van boeken, maar door een geleidelijke uitbreiding van het werkingsgebied is het tegenwoordig ook op veel andere zaken van toepassing, zoals toespraken, software, foto's, films, opgenomen muziek, beeldende kunstwerken, bouwwerken en journalistiek werk.

Opzettelijke schending van het auteursrecht, waaronder wordt verstaan een verveelvoudiging en verspreiding zonder de vereiste voorafgaande toestemming van de maker of de eventuele rechthebbende, geldt in Nederland als een misdrijf. Hij kan zelfs met gevangenisstraf worden bestraft. Bij schending van auteursrecht kan ter vervolging bij de politie aangifte gedaan worden. In de praktijk zal zelden daadwerkelijk door het Openbaar Ministerie tot vervolging van verdachten worden overgegaan, tenzij er sprake is van grootschalige opzettelijke inbreuk. Een civiele rechtszaak is wel mogelijk: daarin kan worden verlangd dat de verveelvuldiging en verspreiding wordt gestaakt en ook kan een schadevergoeding en een eventuele winstafdracht door de inbreukpleger worden verlangd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht