Waar gaat het liedje van pink floyd over met Another brick in the wall?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
10.3K

Antwoorden (2)

Dit gaat over het individuele recht van de mens, en dat we allemaal eigenlijk níet gelijk zijn, maar wel zo worden opgevoed. Wanneer we afwijken van hetgeen de massa doet worden we daarover aangesproken, om toch maar de weg van de massa te volgen. De massa bepaalt daarbij wat "normaal" is.
Uiteindelijk ben je toch maar slechts een steen in een grote muur.

Het tweede deel van het nummer gaat over dat je niet moet meelopen met de massa, maar je eigen oordeel moet vellen of iets goed of kwaad is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit een beetje eigen interpretatie is, wat niet slecht is. Daarom geef ik ook geen minnetjes...
Het ligt schijnbaar nog een stuk dieper.
Het antwoord is veel diepzinniger dan ik dacht... goeie vraag !
Dit is de tekst, pas na de verklaring begrijp je hem.

Lyrics:
Daddy's flown across the ocean
Leaving just a memory
Snapshot in the family album
Daddy what else did you leave for me?
Daddy, what'd'ja leave behind for me?!?
All in all it was just a brick in the wall.
All in all it was all just bricks in the wall.

Het album vertelt hoe de rockzanger Pink een muur om zich heen bouwt om zich af te schermen van de buitenwereld. De 'stenen in de muur' worden gevormd door alle traumatische gebeurtenissen uit zijn leven: het opgroeien zonder vader, bepaalde leraren op school, een moeder die hem klein wilde houden, de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog, verbroken relaties.

Dit alles leidt bij Pink tot gevoelens van leegte, agressie, wanhoop en gevoelloosheid en het creëren van een muur om zich heen. Hij raakt overspannen en ziet zichzelf als een onaantastbare dictator, die alle zwakkeren in de samenleving wil uitroeien. Als in een (denkbeeldige) rechtszaak zijn schoolmeester, vrouw en moeder tegen hem getuigen, wordt hij gedwongen de muur af te breken.

Roger Waters heeft in meerdere interviews verteld dat de teksten grotendeels autobiografisch zijn en dat het idee voor het album is ontstaan omdat Waters - sinds de enorme populariteit van Pink Floyd en de optredens in voetbalstadions - het gevoel had dat er een muur ontstaan was tussen band en publiek.

In Zuid-Afrika kreeg het nummer een heel speciale betekenis. Het werd de protestsong van het verzet tegen apartheid. Het verplicht stellen van het Afrikaans als vak op de zwarte scholen leidde tot enorme rellen.

We don't need no education sloot daar als thema direct op aan. Het nummer werd in Zuid-Afrika verboden. Pas na het opheffen van de apartheid kon Pink Floyd het nummer live uitvoeren in het land.