wat betekent "gram" in het liedje "de stad amsterdam" van acda en de munnik?

In de stad Amsterdam
Waar de zeeman verzuipt
Vol van bier en van gram
Als de morgen ontluikt

Dit is de context.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3K

Antwoorden (3)

Gram kan in deze tekst woede of boosheid betekenen.
Of misschien dronkemanswoede koelen in een vechtpartij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gram betekent letterlijk boosheid of wraakgevoelens. Frustratie ook wel. Je gram halen is wraaklust bevredigen of woede afreageren. Iemand die vol van gram is, is in de regen een onprettig persoon die vaak op heel veel dingen tegelijk boos is, en vaak vanuit een wat onmachtige positie (boos op de overheid enzo).
In tegenstelling tot echte woede - die nogal fel kan zijn - uit gram zich vaak meer in wat mopperig, chagrijnig gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit liedje gaat eigenlijk helemaal over hoe de zeeman "verzuipt" als hij aan wal is in Amsterdam. Niet letterlijk verzuipen natuurlijk! Maar geestelijk onderdompelen in van alles, tot je erin verdrinkt. Zodat je er (even) niet meer bent. De zeeman verdrinkt zichzelf als het ware in zuipen, sex, pissen, lam zijn.
Die zeeman wil er even niet zijn, zeg maar. Even niets voelen. Alleen maar genot. Waarschijnlijk doet hij dit om weg te lopen van de "gram" die hij voelt, d.w.z. van de frustratie en boosheid die hij voelt over de rottigheid in zijn leven. Welke dingen dat zijn, dat vertelt het liedje niet.

Als hij alleen maar zou verzuipen vol van bier, dan was het toch minder "verzuipen"! Van bier word je dronken, en daarna weer nuchter. Er echt in verzuipen hoeft niet. Maar verzuipen van boosheid/frustratie ("gram") dat geeft wel iets aan hoe hij eraan onderdoor gaat. En dat in combinatie met bier is wel verzuipen!!

Leuke vraag! Mooi nummer ook! Ik kende het nog niet, dank je wel!