Hoge stem met zingen

Ik hou heel erg van zingen en ik doe het ook heel vaak. Maar ik ben er achter gekomen dat ik de laatste tijd niet meer zo hoog kan zingen.. Als ik hoog wil moet ik heel veel moeite doen, en lukt het niet meer zo mooi.
Hoort dit gewoon omdat ik ouder wordt, of wat is het?
Ik ben een meisje en wordt over een maand 15.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (6)

Dit kan natuurlijk gebeuren omdat je in de pubertijd zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit gebeurt bij heel veel meisjes in de pubertijd, je stem verandert dan, en vaak kan je dan niet meer zo hoog zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stembanden blijven ontwikkelen / veranderen tot aan je volwassenheid , laten we zeggen 18e jaar. Een stemband is een spier, en net als alle andere spieren zoeken zij, groeien zij naar een 'eindvorm', dan is je stem zogezegd 'volgroeid'. In de tussentijd, en dan met name tijdens de puberteit (de groeispurt), kan het geluid van je stem veranderen. In de meeste gevallen komt de klank van een stem lager te liggen qua toonhoogte. Vooral bij jongens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan ook komen door de manier van ademhalen.. kan zijn dat je nu 'hoger' ademhaalt, waardoor je je keel meer dichtknijpt.
Ik weet er verder ook niet zo vreselijk veel van, maar heb een cursus stemexpressie gedaan. En dan leer je hoe je ademhaling werkt op je stem. En hoe je dit meer kan ontwikkelen. Erg leuk en wonderlijk om te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan ook door roken komen weet niet of je dat doet ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rook niet hihi.
hee je stem kan iets wijzigen. doordat je ouder word. hormonen groeien spelen daarin een belangrijke rol. bij mannen noemen ze het de baard in de keel. vrouwen ondervinden minder hinden.
is je conditie verandert en ben je snel buiten adem dan kan je het ook moeilijk hebben met zingen. onthoud dat je altijd vanuit je buik en zijvlaken moet zingen voor de kracht en tonen die jij wil.
rook je? dan word het ook minder. als je stopt met roken (als je dit doet) is je stem binnen 3 maanden weer goed.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik rook niet;)
ben ik ook niet van plan, hahah