Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht om een capo altijd gespannen te houden? (gitaar)

Altijd na het spelen haal ik myn capo vn mn gitaar af, met het idee dat op deze wyze de veer niet slap wordt.

Maakt het dus uit of kan ik m net zo goed laten zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV! vraag ik me ook af!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als je hem laat zitten wordt de snaar op den duur slapper ja. Slécht is het niet, want je kan die snaren gewoon weer aanspannen.
Door vaak de capo er op en er af te halen, wordt je gitaar dus steeds iéts lager dan normaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de capo er altijd afhalen. De snaren staan te veel gespannen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een veer gespannen staat dan slijt hij. Hoe meer spanning hoe meer slijtage. Dus ja, capo eraf halen scheelt altijd slijtage aan de veer van je capo, ook als hij "in rust" nog steeds gespannen staat zoals die van mij...

Bovendien scheelt het ook slijtage aan je snaren uiteraard als je je capo alleen monteert als je hem nodig hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gitaar heeft er meer last van denk ik. Als je hem altijd op dezelfde positie laat gaan op den duur de frets inslijten. Snaren verwisselen je doorgaans toch zodra ze 'dood' zijn dus dat maakt niet zoveel uit. En die veer van de capo, die gaat wel jaren mee. Gespannen of niet. Welke heb je? De Kyser?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding