Waarom hebben de radiozenders niet overal dezelfde frequentie?

Ik snap dat elke regio een andere zendmast heeft, maar waarom zenden die niet allemaal uit op dezelfde frequentie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ze hebben gekozen om dat niet te doen in Nederland. Als je geen maatregelen neemt dan storen zenders elkaar als je dat doet. Maar als je speciale electronische schakelingen toepast, kan je een dekkend landelijk netwerk maken met één frequentie. "Single-frequency network" heet dat. Je moet dan wat ingewikkelds uithalen met de fasering van de draaggolven. Het kan dus wel. Dit systeem heeft natuurlijk ook nadelen, maar dat heeft ons huidige systeem ook. Bij digitale radio/TV wordt dit systeem wel toegepast, door gebruik te maken van OFDM of COFDM modulatie.
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de zenders elkaar overlappen en je dan storing krijgt in het geluid, daar er een klein tijd verschil zit tussen de verschillende zendmasten.