Wie kent er goede pianisten?

Ik ben op zoek naar muziek waarbij de piano hoofdrol speelt, ofwel een solo doet.

Relevante smaak: jazz, soul, hiphop, lounge.

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2K

Antwoorden (10)

Bezoek de site van Bert van den Brink eens. Hij is een uiterst talentvolle blinde pianist, en o.a. docent op het Utrechts Conservatorium.

http://www.bertvandenbrink.com/bertsbytes.php

Iedere week is er iets nieuws te beluisteren, (Bert's Bytes)
en als ik me niet vergis kun je je er ook op abonneren. Krijg je gratis iedere week een nieuw "concertje" per email toegestuurd.

De "bytes" die er al staan (zo'n 50 stuks), zijn ook het beluisteren waard, vooral door het commentaar dat hij er zelf bij geeft.

Enjoy! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal Jazz-pianisten die ook solowerk hebben opgenomen:

1 - Keith Jarrett - De man die solo-piano tot een apart genre maakte. Keith Jarrett is beroemd om zijn vaak lang uitgesponnen solo's, die hij volledig ter plekke improviseert. Zijn bekendste solo album is The Köln Concert. Ook bijzonder zijn de Sun Bear Concerts, en set van zes cd's (10 LP's), met integrale opnames van een concertserie van vijf avonden in Japan. Na in de jaren negentig een aantal jaren geveld te zijn geweest door het Chronisch Vermoeidheids Sybndroom geeft hij nog wel solo-concerten, maar zijn de stukken wat korter geworden.

Jarrett is met zijn Standards Trio verantwoordelijk voor de heropleving van het Jazz Piano Trio in de jaren tachtig en negentig.

2 - Paul Bley - Door Jarrett genoemd als een inspiratiebron.

3 - Chick Corea - Nam een aantal zeer mooie solo-albums op. In de jaren zeventig trad hij regelmatig op met Herbie Hancock, ook een pianist, in duetvorm. Hier zijn ook een paar mooie albums van uitgebracht. Daarnaast is Corea bekend van zijn formatie Return To Forever, een Jazz Fusion band waar o.a. Al di Meola en Stanley Clarke.

4 - Herbie Hancock - Speelde, net als Corea, in de jaren zestig bij Miles Davis. Hancock speelde in het beroemde tweede Miles Davis Quintet. Experimenteerde in de jaren zeventig/tachtig met Funk en Disco.

5 - Andrew Hill - Een tamelijk cerebrale pianist. Heeft een aantal erg mooie solo-albums op zijn naam staan, maar het vergt de nodige aandacht. Niet echt iets voor beginnende luisteraars.

6 - Bill Evans - Begon in de jaren vijftig bij Miles Davis maar vormde al snel een eigen trio, de vorm die hij grotendeels het gezicht gaf tot aan zijn dood in 1980.

7 - Mal Waldron - Zeer goede post-bop pianist.

8 - Brad Mehldau - Pianist van de nieuwe (post-Jarrett) generatie. Duidelijk door Jarrett geinspireerd legt deze pianist zich vooral toe op het piano-trio, hoewel hij soms ook solo recitals geeft.

Als je hier induikt hen je de komende jaren wat te doen. Veel luisterplezier!
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou wel een grotere plus willen geven :)
dit zijn nou goede pianisten :))
Yiruma, het is niet echt een solo maar piano speelt wel de hoofdrol (mijn favoriet is het liedje maybe).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Louis van Dijk.
12 jaar geleden
Kijk idd eens naar louis van dijk... Deze speelt ook samen met pieter van vollenhoven. Hier zijn ook cd's van "de gevleugelde vrienden" en wibi soerjadi natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wibi!!! Je weet wel die kerel die een disney obsessie heeft
12 jaar geleden
phillip glass
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rob Hoeke was een geweldige bluespianist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stevie Wonder doet nog steeds zijn naar eer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik houd van jazz/fusion/smooth-jazz en ben erg gecharmeerd van David Benoit en Gregg Karukas