Is Grunten echt zo slecht voor je stem? Wat voor verschillende soorten Grunten heb je?

Ik wil wel Grunten. Maar ik doe het niet als het slecht is voor mij stem. Graag deskundig advies

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Antwoorden (2)

Welke soorten je hebt weet ik niet. Maar als je je stem goed gebruikt dan hoeft het niet schadelijk te zijn. Zo zijn er ook manieren om goed te schreeuwen. En zangcoach kan je helpen met je stem goed te gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar ligt het aan de manier waarop je grunt, of het slecht is voor je stem.
Als je puur je stembanden gebruikt is het slecht. Vanuit het middenrif frunten, schijnt minder slecht te zijn.
Er zijn bepaalde technieken voor:

"Complete Vocal Technique
Volgens de van oorsprong Deense zangmethodiek Complete Vocal Technique (CVT), is grunten een effect in zang dat geproduceerd wordt door het geheel laten vibreren van het strottenhoofd. Stembanden kunnen hierbij een rol spelen, zodat er ook 'op toon' gegrunt kan worden. Grunten kan gecombineerd worden met andere effecten, zoals growl (het 'Louis Armstrong-geluid'). Grunten is geheel onschadelijk zolang het maar volgens de regels gebeurt. Grunten is vooral bekend als een effect in de laagte van de stem, maar is in alle toonhoogtes mogelijk. Er is veel ademsteun nodig om gezond te grunten."

Op de Engelse Wiki hieronder staat een stukje over soorten grunts. Ik heb nog even verder gezocht, maar er is niet echt een eenduidig antwoord te vinden over soorten grunts.
Urban Dictionary hanteert de volgende soorten:
"Styles of growling/grunting:
Low growling; listen to: Suffocation - Effigy of the Forgotten
High Growling/Screaming; listen to: Children of Bodom - Needled 24/7
Low screaming; listen to; Cannibal Corpse - Make Them Suffer
High screaming; listen to; Chimaira - Pure Hatred or some Nasum song. "