Ik heb een tijdje geleden eens een artikel gelezen over de beat in liedjes. Een bepaalde snelheid zou mannen opgewekt maken.

Maar meer weet ik er niet meer over. Omdat ik het zo interessant vind om te weten, zou ik die artikels dus graag terugvinden. Weet iemand meer over dit onderwerp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant! ben benieuwd naar de antwoorden :)

Het beste antwoord

Hallo:

Dit is één van de betere,leukere vragen(vandaar mijn +) die ik tot nog toe ben tegengekomen. Veel zullen het met mij eens zijn en niet ten onrechte,want muziek maakt diverse soorten emoties los. Op de pagina,waar ik het volgende vanaf heb geplukt,worden voorbeelden gegeven "Pappa " van Stef Bos ,laat veel - vooral mannen- een of meerdere traantje(s) wegpinken,nét als het Volkslied ná het behalen van een goed resultaat in de sport o.a. Zo ook echt verdriet ..ik begin spontaan te janken bij het horen van Air ( Bach) of van Ekseption in de wat modernere vorm.Het volgende wilde ik U niet onthouden:

Muziek en het brein
Hoe wordt muziek beluisterd?
Bij het beluisteren van muziek vragen wij ons vaak af hoe het komt dat muziek ons b.v. emotioneel kan raken. De vraag is hoe het nu komt dat er een gevoel van melancholie ontstaat of een blij gevoel of dat we juist verdrietig worden.
Het fenomeen dat stimuli uit het rechter gezichtsveld naar de linkerhersenhelft gaan en stimuli uit het linkergezichtsveld naar de rechterhersenhelft gaan noemen we lateralisatie (= een begrip uit de uropsychologie).
De verschillende hersenhelften hebben verschillende functies. De linkerhelft specialiseert zich in taal, rekenen en analytisch denken. De rechterhelft is gespecialiseerd in het ruimtelijk waarnemen, het holistisch denken en het verwerken van emoties en muziek.
Muziek wordt voor een belangrijk verwerkt door de rechterhersenhelft. De melodische lijn wordt voornamelijk rechts "gehoord". Uit wetenschappelijke testen is gebleken dat voor wat betreft muziek het linker oor superieur is aan het rechter oor.
Bij leerlingen aan conservatoria speelt de rechterhersenhelft een minder belangrijke rol. Muziekkenners maken direct gebruik van de linkerhersenhelft. Zij vragen zich immers gelijk af in welke toonsoort en welk ritme het stuk staat.
De rechterhersenhelft is dus in feite een vertaler van muziek en gevoel, waardoor men vrolijk, verdrietig of anderszins wordt.

Bron: Neuropsychology of human emotion door K. Heilman en P. Satz.

Hopelijk is het e.e.a. U ietsje duidelijker geworden,want het zal altijd een interessant onderwerp blijven,waar zelfs de geleerden nog altijd geen goeie verklaring voor geven.

Groet:Zoekertje