Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is muzikaliteit aangeboren?

Of is het een Nature/Nurture mix of alleen aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Houden van muziek, verschillende genres ontdekken, kan je natuurlijk al muzikaliteit noemen.

Maar zelf muziek maken : daarvoor moet je meestal als kind al een beetje de kans krijgen. Vaak leren kinderen op school al blokfluit spelen, of ze mogen op gitaar-, viool- of pianoles.
Ik ken weinig volwassenen, die op latere leeftijd nog beginnen een instrument te leren spelen, als ze niet als kind al hebben kennis gemaakt met zelf muziek maken.
Wél een ander instrument, dat je altijd al geïnteresseerd heeft, maar waar je de kans niet voor gekregen hebt, omdat je ouders het je niet mogelijk konden maken.
Niet iedereen kan als kind al op harples....

Maar zelf muziek componeren is, denk ik, de hoogste vorm van muzikaliteit, en dat is aangeboren.
Improviseren is iets, wat je niet kunt leren, dat kan je, of dat kan je niet.
Een melodie naspelen op je eigen instrument kan iedereen wel, maar zélf een melodie maken?
Dat kunnen maar weinigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is meestal een mix van aangeboren en aangeleerd.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik denk dat je wel talent moet hebben. Je ziet vaak dat dit in de familie zit.
Maar het uitvoeren ervan wordt aangeleerd, je kan niet zomaar ineens bijv. piano spelen, ookal heb je zo'n goed gevoel voor ritme en muzikaliteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou meestal is het aangeboren en aangeleerd. Als je ouders ook heel muziekaal zijn en jij zelf ook is het vanzelf sprekend dat jij misschienook wel muzikaal ben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , maar als je auders ook veel muziek aanleg hebben heb je nog meer kans
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nature:
Lichaamsbouw en motoriek krijg je van je ouders. Dit is nodig om een muziekinstrument goed te kunnen bespelen. Denk bv. aan de bouw van je handen bij pianospelen of aan de bouw van je gehoororgaan. Ook beinvloeden je genen jouw gevoel voor ritme (in hersenen). Hoe gunstig je genetische eigenschappen zijn om een instrument te bespelen bepaald de mate van je talent.
Nurture:
Uiteraard moet je wel oefenen. Dit moet gestimuleerd worden door je omgeving (ouders) of uit jezelf komen; je moet het willen. Ook moeten de voorzieningen er zijn. Zonder piano kan je nooit piano leren spelen. Wie weet hoeveel potentiele Beethovens er nog rondlopen...!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik denk het niet, ik speel al jaren muziek, maar mijn vader,moeder,opa,oma ect. hebben er niks mee. Ze vinden het wel mooi hoor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding