Hoe wordt een Hitlijst zoals bv. de Top2000 van Radio2,eigenlijk samengesteld?

Ik neem aan,dat dat gaat met het geven van punten,maar hoe worden die punten verkregen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
5.1K

Het beste antwoord

Je geeft als luisteraar je stem aan een x aantal platen.
Van het aantal stemmen per nummer wordt een
top(2000)lijst gemaakt (van hoog naar laag maar dat is duidelijk, neem ik aan).
Bij de Top2000 geven ze ook een heleboel voorkeuze
platen op hun site, zodat je een idee hebt welke platen je allemaal kunt kiezen, want dat zijn er een hoop.
Je kunt echter ook eigen keuzeplaten opgeven, als ze
niet in de lijst voorkomen.

Afgelopen jaar was het de 10e keer dat de Top2000 werd uitgezonden en was er, bij wijze van jubileum, een Top2000 die was samengesteld uit de resultaten van de afgelopen 9 jaar. Er werd vorig jaar dus niet gestemd.
Dit jaar weer wel, meen ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt op hun website je favoriete top 3 (of 5) invullen.
De kiezer heeft alleen invloed op de volgorde van de lijst en niet op de inhoud. Die wordt tevoren door de redactie van de Top2000 vastgesteld. (Dit tot ergernis van bv Frans Bauer fans, want die willen ze niet in de lijst)
De hele top 2000 is dus zo subversief als maar mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door de verkoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van september 1974 tot eind 2006 was de samenstelling van de Top 40 in handen van de Stichting Nederlandse Top 40 en GfK Mega Charts. Sinds begin januari 2007 worden de Top 40 en de Tipparade voor de Stichting Nederlandse Top 40 samengesteld door SoundAware. Tot voor kort leverde dit bedrijf alleen de airplaygegevens voor de Top 40. De Top 40 wordt gemaakt op basis van cijfers van de Free Record Shop Holding. Deze gegevens komen nu ook bij SoundAware binnen. Net als de andere hitlijst in Nederland (de Mega Top 50) wordt de Top 40 samengesteld op basis van verkoopcijfers én airplay: hoe vaker een lied gedraaid wordt, hoe hoger dit in de Top 40 staat. Vóór 1 juli 1999 was de Top 40, net zoals de Single Top 100 tegenwoordig, enkel en alleen op de wekelijkse verkoopcijfers gebaseerd. Sinds de Top 40 van 10 juli 1999 wordt airplay meegeteld. De Top 40 kent een andere weging van verkoop en airplay dan de Mega Top 50. Sinds 2003 worden legaal gedownloade singles ook in de samenstelling van de Top 40 meegewogen. De huidige samenstelling van de hitlijsten, een combinatie van verkoop- en airplaygegevens, kan omstreden genoemd worden. Velen vinden het niet objectief dat de airplaycijfers van de radio- en televisiestations worden meegeteld om de invloed van de dalende singleverkoop op de Top 40 te beperken. Ook is door de veranderde samenstelling een historische vergelijking van artiesten lastig; sinds de wijziging komt het bijvoorbeeld veel vaker voor dat een plaat op nummer één binnenkomt in de Top 40.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de luisteraars kunnen dat opgeven, met de meeste stemmen komt dan op nummer 1 enz.