Kramp in hand na een aantal minuten barré-akkoord spelen.

Binnenkort heb ik mijn eerste optreden, maar ik krijg na 5-6 minuten best wel kramp in mijn hand als ik barré-akkoorden speel. Ik hou dit het hele nummer wel vol natuurlijk, maar is er een manier om hier vanaf te komen? Om mijn techniek te verbeteren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.9K

Antwoorden (5)

Koop een Capo, die kan helpen bij bepaalde Barré Akkoorden!:) voor de rest geldt: oefening baart kunst.. gewoon elke dag doen, na een tijdje zul je merken dat je het langer volhoudt;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou best wel een RSI kunnen zijn, oftewel schrijverskramp.

Als je te vaak dezelfde beweging maakt met je hand zoals bij schrijven of met de computermuis, maar ook bij het musiceren, dan kan je "repetitive strain injury" oplopen.

Daar kom je heel moeilijk van af heb ik begrepen. Ik schreef vroeger erg veel en nu bijna nooit meer, maar toch schiet die kramp er snel in wanneer ik wel een stuk te schrijven heb.

http://nl.wikipedia.org/wiki/RSI
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriend van me krijgt vaak kramp tijdens het drummen. Die moet dan zout innemen, dat schijnt te helpen. Verder zou ik de spieren die je gebruikt tijdens het spelen gaan trainen, zodat je ze minder snel overbelast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gooi je pols een beetje los voor het spelen. En gewoon gedurende de dag wat oefeningen doen tussendoor. Probeer er voor te zorgen dat het allemaal redelijk soepel blijft.
Je moet maar even op internet zoeken naar wat oefeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op je duimstand op de hals: niet recht op de hals proberen te zetten, dus met een lichte boging. Zorg dat je handen warm zijn voordat je begint met spelen. En het belangrijkste: ontspan je schouder, arm en hand. Als je dat combineert met de gitaar op juiste hoogte op je lichaam, dus niet te laag, speelt het een stuk beter!