Ja het mag alleen je hoort de auto's niet altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek luisteren tijdens het fietsen is niet verboden, maar wees wel voorzichtig, want je hoort de evt. gevaren niet!
Dit vond ik op internet:

Het is niet verboden om tijdens het fietsen naar muziek te luisteren of mobiel te bellen. Wel zijn artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing.

Gevaarlijk rijgedrag en veroordeling fietser
Volgens artikel 5 en 6 van de WvW 1994 kunt u veroordeeld worden als u zich als fietser zo gedraagt dat:

- gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt.
- het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
- door uw schuld een verkeersongeval plaatsvindt waardoor iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt.
Elke vorm van afleiding van de verkeerstaak kan zorgen voor gevaarlijke situaties en dit geldt ook voor het luisteren naar muziek of bellen op de fiets.

Het gebruik van een mobiele telefoon, mp3-speler of iPod in het verkeer kan afleiden. Een belangrijk nadeel is dat deze het gehoor afsluiten voor andere geluiden in de omgeving. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft een onderzoek uitgevoerd naar de veiligheid van het gebruik van draagbare media-apparatuur en mobiele telefoons tijdens het fietsen.

Er komt geen regelgeving op een verbod voor het bellen of naar muziek luisteren tijdens het fietsen, omdat dit niet te handhaven is. Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid voor zijn veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is verboden. Tenminste als je gebruik maakt van oordopjes Als je een radio op je fiets hebt en de geluidsdecibels niet dusdanig is dat andere mensen daar last van hebben mag het wel.
Ongeacht hoe je aan het verkeer deelneemt mag je niets doen wat dat in gevaar brengt daar is zelfs een aparte wet voor in leven geroepen die ook het mobiel bellen omvat.
Los daarvan is het voor jezelf erg gevaarlijk omdat je het overige verkeer incl. voertuigen met sirene niet hoort aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan iemand me de uitleg geven voor alle minnetjes ?
Als je oordopjes hard gebruikt ben je met je gehoor volledig afgesloten van de buitenwereld, en dus ook van gevaar.
Het mag wel, maar het is niet verstandig. Je sluit je af van de omgevingsgeluiden van het verkeer en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag, maar enkel als je beide handen aan het stuur houdt. Dus onderweg in principe niet naar liedjes zitten zoeken en dergelijke, want dan rijd je nog maar met 1 hand aan je stuur en kan je véél moeilijker reageren op noodsituaties.

Als je op heel hoog volume speelt is het wel riskant, omdat je jezelf volledig afsluit van alle geluid in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat mag gerust! Je moet dan natuurlijk wel extra goed opletten.