waarom zit er een blok in de blokfluit

ik wil super graag weten waarom er nou eigelijk een blok in de blokfluit zit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (3)

Het blok geleidt je adem onder de juiste hoek langs het gat (labium). Als de hoek verkeerd is krijg je geen fluittoon.
Als je wel eens op een sleutel hebt geblazen weet je ook dat het onder maar 1 hoek lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langs het losse blokje hout in de kop van de blokfluit wordt de lucht richting het labium geblazen. Dit blok is van ander hout gemaakt dan de rest van de fluit en kan doordat het los zit gemakkelijk uitzetten en inkrimpen, zonder dat het barst. Want hout reageert niet alleen op kou en warmte, maar vooral ook op de vochtige lucht die je in het windkanaal blaast. En als de fluit van één stuk hout zou zijn gemaakt, dan zou dat hout bij veel vocht ook uitzetten, waardoor het instrument zou barsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het anders geen BLOKfluit heet maar 'fluit'...