Western of classic?

Zal ik een western of een classic gitaar kopen? Want ik wil graag popmuziek spelen en er staat dat je daarvoor een western gitaar moet hebben.

Ik (14 jaar) speel nu zo'n 3 maanden op een oud stuk roest, de basisakkoorden (G - C - A - Am - E - Em - F - D - D7) beheers ik nu wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een western voor pop muziek!

Antwoorden (4)

IN popmuziek speel je doorgaans veel akkoorden. Dart gaat stukken makkellijker op de smallere hals van een western gitaar. Bovendien kun je op een western gitaar stalen snaren gebruiken, wat ook harder klinkt, als je popmuziek wil spelen.
Een spaanse gitaar heeft doorgaans nylon snaren (dwz. alleen de G, B en e)
Nylon snaren zijn wel prettiger voor de vingertoppen van beginnende gitaristen.
Zet nooit stalen snaren op een spaanse gitaar
Zet nooit nylon snaren op een western gitaar
De hals is berekend op de trekkracht van ofwel stalen ofwel nylon snaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent me net voor :-)
+!
western, als je speelt met akkoorden dan klinkt dat op western veel beter dan op classic. classic is meer voor tokkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach niet echt.
Paco de Lucia speelt op een klassieke gitaar en die ramt er aardig wat akkoorden op.
Inderdaad, van Ilse de Lange tot Oasis, het zijn allemaal staalsnarige gitaren die ze gebruiken. Maar, het moet niet perse.
Het hangt er van af wat jij met je instrument doet. (denk aan Sting - fragile, of Dire Straits - Private investigations. Daar klinkt een nylonsnarige gitaar.)
Als je er 1 koopt, neem dan iemand mee die er verstand van heeft. Die kan waarschijnlijk zien of het instrument goed is afgesteld. Dat is wel zo fijn voor een beginnend gitarist.
...laat ff weten wat het wordt.
:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
western!
ik (15) ben vroeger begonnen met een classic, en heb toen een Western stealstrings gekocht, ik zou m wel pas kopen als je die akkoorden echt goed kan,
het speelt nml wel zwaarder en je moet meet eelt kweken (bij stealstrings)