Hoe heten deze tonen op een gitaar?

Als je heel licht boven de 5e, 7e, 12, enz. fret de snaar indrukt, dan krijg je een ander soort geluid, wat ook doorklinkt als je de snaar loslaat.
Hoe heet dit?

En als je je plectrum een beetje anders vasthoudt, zodat je de snaar ook licht aanraakt met je duim, dan komt er een heel hoog geluid, wat verschilt van hoogte als je hoger of lager op de snaar aanslaat.
hoe heet dit?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Het tweede punt is een harmonic squeel! Het verschilt niet alleen waar je hem aanslaat maar ook op welke fret je je vinger hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks, dat bedoelde ik! :D

Andere antwoorden (1)

Dat zijn nou flageoletten. Daar kan je hier meer over lezen: http://www.goeievraag.nl/vraag/klinkt-flageolet-hoger-hals-gitaar.141128
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee bedankt,
maar daar staat niks over het tweede gedeelte van mijn vraag, daar ben ik ook nog heel benieuwd naar!