Ik speel zelf klarinet en basklarinet. Is het dan moeilijk om in een zeer korte tijd hobo te leren spelen met een grepentabel?

Ik zou heel graag met pasen in de band hobo willen spelen. Ik heb nog nooit op dit instrument gespeeld. Toch lijken de grepen heel erg op die van een klarinet en basklarinet, wat ik ook speel. Is het mogelijk om snel jezelf aan te leren om hobo te leren spelen? Of verschillen de grepen heel erg met die van een klarinet, want bij een klarinet moet je altijd één toon hoger spelen en bij een hobo niet. Is het moeilijk om over te gaan van een klarinet op een hobo? Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5.3K

Het beste antwoord

Helaas, dat ga je niet in een paar weken redden.
De grepen zijn inderdaad verwant, maar toch duidelijk anders. Het kost je maanden om die omschakeling "in je systeem te krijgen". En dan nog verder studeren om er enige snelheid in te krijgen.
Een nog groter verschil is de embouchure oftewel het dubbelriet versus mondstuk in je mond. Hier zal je maanden op moeten studeren (>30min/dag) om van de ergste slangenbezweerderklanken af te komen.

De meeste hoboïsten zijn overigens ooit begonnen op fluit of klarinet. Alsnog duurt het dan jaren voordat ze zuiver en technisch vaardig kunnen meespelen met een orkest (als hoboïst speel je niet mee met de massa; je bent bijna altijd solist. Dat stelt z'n eisen....).
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat dit correct is. De grepen had ik snel te pakken, maar het vergde anderhalf jaar les voor ik de juiste embouchure doorhad. Maar het is de moeite waard hoor, ik vind de hobo veel mooier klinken dan de klarinet!
Utrecht
13 jaar geleden
In een symfonieorkest zijn alle blazers semi-solist. Wat ik bedoelde is dat je als hoboïst in een harmonieorkest een heel andere rol/functie hebt dan als klarinettist. Je kan je als hobo niet in de massa verschuilen (wat klarinetten wel kunnen en violen in een symfonieorkest ook).

Andere antwoorden (2)

Als je behoorlijk muzikaal bent, moet het denk ik kunnen. Neem een paar lessen om de belangrijkste dingen te leren, en verder is het vooral een kwestie van veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik speel zelf wat blokfluit. Het blijkt dat de vingerzettingen voor sax vrijwel het zelfde is. Dus blies ik er redelijk snel op los.
Als dat met de hobo en klarinet ook zo is zal je het snel oppakken.
Misschien is het wel een andere blaastechniek. Dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Een saxofoon blaast redelijk makkelijk aan: er is weinig lipspanning voor nodig.
Een hobo is juist veel zwaarder dan een klarinet (die al veel lastiger speelt dan een saxofoon). Zo eenvoudig is het dus niet.