Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik mijn gitaar spannen?

Ik heb een accoustische gitaar met nylon snaren. Nou heb ik nieuwe snaren gekocht en ga ik voor het eerst mijn gitaar spannen. De uitleg die ik heb gehad: Kijk bij de andere snaren hoe de knoop beneden zit. Dit lukt me dan ook gewoon, maar de snaar is naar mijn idee veel te lang. Ik ben uren bezig met het aandraaien van de snaar (bovenin). Moet ik misschien de snaar wat korter knippen en is er een handigere manier dan die snaren eindeloos aan lopen draaien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Korter knippen is het handigst: dit kost geen geld en het gaat een stuk sneller. Let wel goed op dat je de snaar niet te kort afknipt. Hoe je het beste de snaar kort kunt knippen is als volgt: Doe de snaar alvast door het stemmechaniek bovenin, trek de snaar alvast vantevoren een heel klein beetje strakker, zodat in ieder geval de snaar in een rechte lijn ligt. Zorg ervoor dat je de snaar alvast twee keer om het stemmechaniek laat draaien. De snaar moet dan al vrij strak staan, dus als de gitaar op de grond ligt moet de snaar geen contact meer maken met de hals. Dan pas knip je het uiteinde af. NOOIT van te voren afknippen! Dan loop je het risico dat de snaar uit het stemmechaniek glipt en dan krijg je er geen spanning meer op. Dan komt het helemaal goed! succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De snaren sneller aandraaien, doe je met een snarenwinder. Dat is een soort molentje, te koop bij de gitaarwinkel. De snaar korter knippen is geen goed idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding