Waarom wordt pop tegenwoordig vaker geapprecieerd boven rock?

Ik luister naar beiden, maar heb mijn voorkeur voor rock. Maar de jeugd van tegenwoordig luistert vaak alleen naar pop en geven en doen negatief over rock. Terwijl rock vaak qua muziek en tekst veel dieper is dan oppervlakkige pop. Dus waar komt de voorkeur van pop en de afkeur van rock vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (10)

ROCK RULES!!!

Maar ik denk dat de 'smaak' van de jeugd met name gevormd wordt door de commercie, het aandeel pop wat er gedraaid wordt is veel groter dan rock. Pop is ook commercieler opgezet. Maar ik durf te wedden dat de meesten het verschil tussen pop en rock niet eens zullen herkennen als ze zomaar los een nummer zouden horen zonder vermelding welke artiest of wanneer een bekend popartiest een rocknummer zou brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pop is meer populairder. Pop is ook minder hard dan rock.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rock is echt niet altijd hard hoor Carobont. Er gaat echt niets boven een heerlijke mellow rock ballad!!! Maar ook buiten de ballads is het niet alleen maar hard.
Jeugd kiest om de paar jaar een wat andere stroming waarmee ze zich identificeert; alles wat daarbuiten valt wordt meestal verworpen. Rockers zijn vaker meer trouw aan een stroming en dus wat conservatiever en dat hoeft zeker niet slechter te zijn.
Vroeger koos het merendeel van de jeugd ook al voor pop ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pop is meestal vrolijker en erg trendy.
Rock is heviger en alternatiever. Om alternatief te zijn heb je een minderheidsgroep nodig.
Ikzelf kan beiden appreciëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt me altijd op dat mensen rock in verwarring brengen met hard rock. Gewone rock hoeft helemaal niet hard en ruig en weet ik veel wat te zijn.
Ik denk dat het verschil ligt aan hoe de nummers in elkaar steken.
Popliedjes hebben vaak simpele deuntjes met catchy teksten waarna je binnen 2 keer luisteren het nummer al kent.
Vele rocknummers zitten vaak minder simpel in elkaar waardoor je na 2 keer luisteren het nummer nog niet helemaal kent en het dus pas kan waarderen als je er vaker dan 2 keer naar hebt geluisterd.
Ik denk dat veel mensen hier geen geduld voor hebben en de nrs na een keer luisteren al als stom beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het genre pop inspeeld op wat de consument wilt.
is het logischer dat pop muziek meer in trek is bij de consument
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pop wordt meer algemeen aanvaard. Rock wordt vaker als herrie beschouwd, vanwege harde volumes e.d.

Ik vind zelf van het genre rock alleen het subgenre alternatieve rock leuk. Met pop heb ik eigenlijk al helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo tegenwoordig?
Volgens mij is het altijd al zo geweest...

Een pop liedje is vaak drie of vier keer hetzelfde refrein.
Da`s lekker makkelijk. Hoeft de luisteraar er niet bij na te denken.

Een rock liedje gaat zoals je zegt vaak wat dieper, en er zit vaak meer verhaal in. Dan moet de luisteraar er wel meer bij nadenken en dat schijnt moeite te kosten, vandaar dat popliedjes makkelijker toegankelijk zijn voor veel mensen.

Ook rock kent vele gradaties. Ik ga persoonlijk voor melodieuze hardrock. Pop gaat er soms ook best in, maar vind veel popnummers erg zoetsappig. Zo van die 13 in de dozijn nummers. Geef mij maar muziek met wat meer diepgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pop heet pop omdat het POPulair is. Het kunnen dus allerlei stromingen zijn.

Rock word vaak gezien als alternatieve, of depri muziek.
Waarom? Geen idee.

Geef mij maar een flink portie rock / METAAALLL!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord zegt het al. Pop is populaire muziek. Rock kan dus ook pop zijn. Nu toevallig video van Kings of leon op tmf. Dit is Pop. en rock.