Welk interval is Bb - C#?

B-C is een kleine secunde. Bb-C is een verminderde secunde. Wat is dan Bb-C#? En Db - A#? Ik weet dat dubbelverminderd bestaat, maar dubbelovermatig??

Toegevoegd na 19 minuten:
En intervallen als Beses - Cis?

Toegevoegd na 23 uur:
En even overdreven: Beses - Cisis? ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Dubbelovermatig bestaat wel degelijk.

Van Bes naa Cis is m.i. een interval over een 1,5 toonafstand, dus een overmatige secunde.

Goed overzicht op bijgaande links.

Toegevoegd na 42 minuten:
Een secunde (grote of kleine) is een hele toonafstand. Op een piano kan je dit makkelijk zien:

- Een afstand tussen een witte en een direct naastgelegen zwarte toets is een halve toonafstand (kleine secunde).
- Een afstand tussen een zwarte toets en een naastgelegen witte ook.
- Een afstand tussen een witte en een direct ernaast gelegn witte (bijvoorbeeld B-C en E-F) is ook een halve afstand (kleine secunde).
- Een afstand tussen een witte en een witte toets waar een zwarte tussen zit (dus twee keer een halve) is een hele toonafstand (grote secunde).
- Een afstand tussen een witte toets en een zwarte waar ook nog een witte tussen zit (nog steeds 1,5) is een overmatige grote secunde.

kan verminderd of overmatig zijn, bijvoorbeeld als de d' in de toonladder van C groot wordt verhoogd tot dis', dan is het interval c'-dis' is een zogenaamde overmatige secunde. Een wat extremer geval is de verminderde secunde, die, hoewel hij enharmonisch gelijk is aan een reine prime (en zo klinkt hij ook op een piano, maar niet noodzakelijk op een viool), toch een vorm van secunde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens wikipedia bestaat dubbelovermatig dus inderdaad dubbelovermatiig

`Moderne naamgeving

Bij de traditionele naamgeving gebruikt men de Latijnse rangtelwoorden: prime, secunde, terts, kwart, kwint, sext, septiem, octaaf, none, decime, undecime, duodecime, tredecime enzovoort. Om in de diatoniek toch precies aan te geven hoe groot het interval is wordt daaraan nog toegevoegd de aanduiding klein, groot, rein, (dubbel)verminderd of (dubbel)overmatig. Alleen de prime, de kwart, kwint en de octaafvergrotingen daarvan kunnen rein zijn, maar nooit groot of klein. Alle andere intervallen kunnen wel groot of klein zijn, maar niet rein.`