Hoe leer je de 2e stem zingen?

Voor de muzikalen onder ons? Ik kan best aardig zingen en probeer nu op elk nummer een 2e stem te vinden. Soms hoor ik dat ik hem heb, dan krijg je een hele mooie klank alleen heb ik geen idee hoe ik dat doe. Weet iemand een tip om `m makkelijk te vinden en welke richtlijnen daarvoor zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
8K

Het beste antwoord

Het is moeilijk om aan te geven hoe je het het beste kunt leren. Het beste is denk ik veel doen en luisteren. Begin met eenvoudige liedjes. Of neem jezelf op in 1e stem en probeer daar 2e stem overheen te zingen door bijvoorbeeld een terts hoger of een kwint hoger te beginnen.

Luister veel naar oude liedjes, daar is de harmonie vaak beter te horen (te ontleden) dan in moderne pop. Ik heb het dan over the Everly Brothers of Simon & Garfunkel en zo.

Ten slotte, er zijn ook CD's te bestellen die je kunnen helpen. Dit is een heel goede:
http://www.amazon.com/Harmony-Singing-By-Ear-Cd1/dp/B0014BZMVQ/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dmusic&qid=1243799897&sr=8-1

Je kunt op deze pagina ook al fragmenten horen van elke track. Erg leuk om mee te oefenen!

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik dacht dat de tweede stem een terts of sext lager liggen (in de toonladdder) dan de eerste stem.

Als je do-re-mi-fa-so-la-ti-do zingt dan is dit een toonladder. Een terts is drie tonen hoger of lager en een sext zes tonen hoger of lager. Dus do is volgens mij een terts lager dan mi.

Toegevoegd op 31-05-2009 21:47:32
Ik heb nog even rondgekeken en vond de volgende interessante link