Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat ik bij klassieke muziek een soort van beeld voor mijn hoofd krijg, van wat er gebeurd?

Als ik uitleg moet geven, vraag er maar om dan ;)

Toegevoegd na 4 minuten:
1 toevoeging: van wat er gebeurt in de muziek

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
998
Kimath
13 jaar geleden
Volgens mij leef je je dan heel erg in met de muziek en geniet je er echt van. Heb ik wel eens als ik naar een mooi live concert luister van een goede band.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dat is juist grappig, ik houdt niet echt van klassiek, maar toch stel ik me beelden voor :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat klassieke muziek beeldend, meestal, is geschreven.
Er is een thema, er is een samenhang, een harmonie, en dat leidt ertoe dat zich een beeld vormt.
Luisteren naar klassieke muziek kan heerlijk ontspannend zijn, juist door alles wat je voorbij ziet komen, terwijl je luistert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bent waarschijnlijk een heel visueel ingesteld persoon waarbij je de klanken van de muziek (auditief tonaal) omzet in beelden.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Sommige klassieke stukken zijn heel verhalend, heel beeldend. Als je visueel ingesteld bent, kun je je zo'n beetje voorstellen waar het (volgens jou) over gaat en je dat ook voorstellen in de vorm van een beeld in je hoofd.

Heel normaal dus, bij sommige stukken is het zelfs de bedoeling. Denk bijvoorbeeld aan de Moldau (beginnend met een klein stroompje, aangroeiend tot een machtige rivier, komt zelfs nog onderweg langs een boerenbruiloft), Peter en de wolf (je ziet het jochie gewoon huppelen door de velden) of Peer Gynt (ook zonder het toneelstuk te zien, hóór je aan de muziek wanneer je in de grot van de trollenkoning bent).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook omdat klassieke muziek heel ''vrij'' is..
je hebt geen teksten ofzo dus je kunt alles interpreteren hoe jij het wilt. dat is denk ik ook de reden waarom mensen er vaak van tot rust komen omdat je het helemaal op je eigen wereld kunt betrekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding