Door de tekst hardop voor te lezen.
escape
13 jaar geleden
Dat gaat je alleen lukken als je de stem op een apart spoor hebt, en dat is nooit het geval. Suboptimaal gaat wel: draai met behulp van een equalizer zoveel mogelijk de hoge en lage tonen weg, zodat de frequenties waarin de zang goed hoorbaar is gaan domineren. Je zult dan ook nog wel wat begeleiding horen dat in hetzelfde frequentiebereik zit, maar je kunt op deze manier wel wat wegfilteren. Met een equalizer dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat speciale software voor. Op deze computer heb ik even de informatie niet bij de hand, dus je zult even moeten zoeken. Met die software kun je heel goed solostemmen uit een opname weghalen. Vaak blijft er wel iets aan echo's over en hoe meer stemmen tegelijk zingen, hoe moeilijker.

Maar om je op weg te helpen deze link:

Toegevoegd na 5 minuten:
De werking hiervan is overigens redelijk simpel: er wordt door de software ontdekt welk deel van de totale geluidsgolf door de solostem wordt gevormd. Hieruit wordt een tegengestelde golfvorm berekend, die wordt opgeteld bij (dus eigenlijk afgetrokken van) de oorspronkelijke "totale geluidsvorm". Wat overblijft is al het overige.

Toegevoegd na 12 uur:
Er was een opmerking dat de vraag gelezen zou moeten worden als "hoe kun je alleen de sololijn overhouden?", in plaats van mijn interpretatie "hoe kun je van de solostem afkomen?" (bijvoorbeeld voor karaoke doeleinden).

Hier mijn aanvulling voor als dat de bedoeling was:

Je kunt met de geluidseditor de geluidsgolf omkeren (negatief maken wat positief was en andersom) en het resultaat toevoegen aan het originele geluid. Dan houd je alleen de sololijn over.