Er wordt al gedeeltelijk op het concept 'radio edit' ingegaan in de vorige antwoorden, toch wil ik het daar nog iets uitgebreider over hebben.
Veel moderne muziek waar we hier in Nederland naar luisteren heeft de oorsprong in de USA. In dat land heb je twee specifieke hoofdrichtingen om iets over te brengen op een publiek, het gaat dan om de publieke en de kabelnetwerken.
Op een publiek radio- / televisienetwerk wordt standaard aan zelfcensuur gedaan, want er zijn daar een aantal woorden die gewoon echt verboden zijn. (Er bestaat zelfs een lijst van, hoewel die wel aan verandering onderhevig is natuurlijk). Gebruik je dergelijke woorden toch op een publiek netwerk dan kun je een forse boete verwachten van ik geloof de FCC, een comissie van de federale overheid die onder meer op dit soort dingen toeziet.
Er zijn ook andere landen waar woorden zoals 'fuck' strafrechtelijk verboden zijn, ook daar vinden de 'radio edits' gretige aftrek, hoewel een gemiddeld nummer van bijvoorbeeld Eminem vrijwel instrumentaal is geworden in zo'n edit, iemand anders merkte dit hier al zo mooi op over een andere artiest.
Aangezien Engels hier in Nederland niet de hoofdtaal is en er weinig tot geen officiële censuur is wordt er mijns inziens om die reden ook weinig aan zelfcensuur gedaan. Omdat het concept van de 'radio edit' dus niet echt leeft in Nederland heb ik de indruk dat er wat lukraak wordt omgegaan met de aanschaf van titels en dat daarbij niet zozeer gelet wordt op het al dan niet aanwezig zijn van een 'parental advisory' of 'explicit lyrics' label.
Ik moet zeggen dat het me persoonlijk wel stoort dat kleine kinderen hier in Nederland uit volle borst meezingen met al die muziek die grotendeels sexueel van inhoud is en dat ook expliciet onder woorden brengt.