Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Binnenkort ga ik starten in het geven van een massagecursus die ik zelf heb ontwikkeld. Een element hierin is muziek, maar hele specifieke muziek die samengesteld is. Is het verstandig hiervoor zelf CD's te branden? En hoe zit dit met auteursrechten? Buma/Stemra?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
716

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb nog een klein tipje.
Misschien wil je eerst kijken of je cursus een succes is en
niet gelijk al die kosten voor auteursrechten op je hals halen. Veel klassieke muziek is namelijk vrij van auteursrecht.

Zie de onderstaande bron:
Auteursrecht duurt niet eeuwig. Zeventig jaar na het overlijden van de auteur vervalt het recht. Om precies te zijn: zeventig jaar na de eerste januari volgend op het jaar van overlijden. Daarom is veel klassieke muziek inmiddels vrij van auteursrecht.

Gegarandeerd dat er mooie, rustige, GRATIS, klassieke "massagemuziek :-)" te vinden is.
Je moet natuurlijk wel even zoeken om voor jou
specifieke muziek te vinden.

Je kunt daarna altijd nog kosten gaan maken voor de muziek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je muziek gaat draaien voor de uitoefening van je beroep waarvan je de rechten niet in bezit hebt, dan moet je sowieso rechten afdragen aan de Buma/Sena.
Daarbij is het niet van belang of je die van CD, cassette, of van een andere drager afspeelt.
(Lees meer...)
escape
13 jaar geleden
Ja, dit valt onder muziek laten horen in een "publieksruimte"en daar moet voor betaald worden.
Doe je dit niet dan kunnen ze bij een controle hoge boetes opleggen.
Hun formulieren kun je downloaden.


Vergoedingen betalen
Als u andermans muziekwerk openbaar maakt of verveelvoudigt, bent u een vergoeding verschuldigd aan de muziekauteur. Wanneer de muziekauteur is aangesloten bij Buma/Stemra betaalt u deze vergoeding aan ons.
Betalen aan Buma, Stemra of beide
Buma/Stemra hanteert het onderscheid in openbaarmaking en verveelvoudiging van muziek. U betaalt een vergoeding aan Stemra als u muziek verveelvoudigt. U betaalt een vergoeding aan Buma als u muziek openbaar maakt. In sommige gevallen betaalt u zowel aan Buma als aan Stemra. Bijvoorbeeld als u muziek uitzendt via radio of tv. Of wanneer u muziek aanbiedt via internet. Dan is er namelijk sprake van openbaarmaking én verveelvoudiging. Zo maken aanbieders van muzieksites muziek openbaar door het op internet te zetten en ze verveelvoudigen het door middel van digitale muziekbestanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding