Waar moet ik opletten als ik een piano/keyboard wil kopen?

Ik ben net begonnen met piano spelen dus nog veel aan het oefenen en leren. Nu wil ik een piano/keyboard kopen maar wat zijn de verschillen en belangrijke eigenschappen waar ik op moet letten bij de aanschaf. Ik wil namelijk voorkomen dat ik er nu een koop en later als ik straks beter ben opties/functies mis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Antwoorden (3)

zorg dat je keyboard minsten 5 octaven heeft

Het is zo dat een octaaf 8 toetsen heeft. De witte zeg maar. Dat loopt steeds van C-tot C. Daartussen zitten halve tonen (zwarte). Totaal met de zwarte dus 13.
Bij een keyboard is het niet anders dan bij een orgel. De meeste keyboards vijf octaafs hebben 61 toetsen (36wit en 25 zwart), sommigen (de duurdere) ook 76.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als eerst moet je gaan kijken of je echt piano wilt spelen, of keyboard.
keyboard - linkerhand akkoorden, rechterhand melodieen
piano - beide handen bezig met akkoorden&melodieen.

als je echt piano wilt spelen, dan zou ik voor een gaan met 88 toetsen (net zoveel als een normale piano) bij de feedback al verkrijgbaar voor 400 euro.
bij een keyboard is het idd handig om minimaal 5 octaven te hebben.

waar je ook op moet letten is of je verzwaarde toetsen hebt, mijn persoonlijke mening is dat je verzwaarde toetsen moet hebben.(als je aan je techniek wilt werken)

een keyboard kun je gebruiken vanwege de grote verscheidenheid aan geluiden.
en een elektrische piano gebruik je in principe alleen voor het pianogeluid (of strings)

ik weet niet welke kant je precies op wilt, dan kan ik meer tips geven daarover.

ikzelf heb nu de Korg SP250 http://www.feedback.nl/digitale-pianos/korg/sp-250

dit is de feedbacksite
http://www.feedback.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad is het lastig om goed te adviseren, omdat je nog niet weet wat je ermee wilt, later als je groot bent (in pianospelen dan...)

Een meerwaarde van een keyboard / elektrische piano is dat je het geluid via een koptelefoon kunt beluisteren zodat anderen geen last van je gepingel hoeven te hebben.

Je kunt toch ook op een tweedehandsje beginnen (heb je misschien nu al?) en later een profi kopen?