Is de tekst, og het genre belanrijker voor jou in muziek?

Dus eigenlijk is dit een heel simpele vraag: Hou jij vast aan een bepaald genre muziek, zonder je af te vragen wat er nu daadwerkelijk gezongen word?

Of vind jij de tekst in de muziek belangrijker dan het genre wat, of waarin gezongen wordt?

Dit even los van de vraag in welke taal de tekst is. Want als ik naar mezelf kijk zit hier vrij veel variatie in...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

In eerste instantie zeg ik: muziek. Want ondanks mijn brede muzieksmaak blijven er muziekgenres waar ik iebelig van word.
Maar omdat ik zelf zing, merk ik dat ik veel naar teksten luister. Dus het gebeurt dat ik een arrangement van een nummer niet zo mooi vind, maar de tekst enorm bij mij binnenkomt. Dan probeer ik door de muziek heen te luisteren of ik er toch niet wat mee kan. Bv met alleen begeleiding van een piano of gitaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat hangt ervan af...

De teksten zijn soms van levensbelang, bijvoorbeeld van Leonard Cohen... Hij schrijft een nummer en weegt elke letter af...

Maar soms is het de melodie, die schetst een sfeer en die sfeer is de boodschap van de muziek, Pink Floyd en Fleetwood Mac bijvoorbeeld zijn zo´n sfeerscheppers...

Dus soms het een en soms het andere.. Is niet zo simpel aan de hand van een regel, aan te geven, zo niet onmogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij in de eerste plaats om de muziek; als de muziek niet de moeite waard is kan je beter een boek pakken (en eventueel naar muziek op de achtergrond luisteren). Als muziek en tekst beide van niveau zijn is dat een geschenk (zoals b.v. bij Randy Newman).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verkies instrumentale muziek zowel van klassieke componisten tot moderne muziek. De muziek primeert. 80 % van alle tekstschrijvers werken in functie van de melodiciteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben heel open minded wat muzieksmaak betreft. Ik ben niet genre-gebonden, maar natuurlijk heb ik wel mijn voorkeuren. Tekst is voor mij belangrijk, maar dat weerhoudt mij er niet van naar muziek uit allerlei landen en talen te luisteren. Als ik een lied mooi vind, dan ga ik op het internet wel op zoek naar een vertaling van de tekst. Ik kan iedereen (die het nog niet doet) aanraden om eens naar muziek uit de zo vele andere landen van deze wereld te luisteren. Wat je op de radio wordt aangeboden komt met name uit Amerika, Engeland, Nederland en daarnaast nog uit een handjevol andere landen. Dit betekent niet dat in al die andere landen géén goede muziek wordt gemaakt. Hetzelfde geldt overigens voor films.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat de vertaalsite van het internet af is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was een Nederlandse site waar erg veel teksten vertaald op stonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah. Die kende ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een maand of twee verwijderd omdat ze bij BumaStemra vonden dat er voor 1 miljoen aan rechten moest worden betaald...
ik vind de muziek belangrijker omdat je daarmee een sfeer vastlegt (zoals bij blof en metalbands) en soms is de en soms is de tekst belangrijker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij om de muziek en de melodie. Tekst gaat vaak volledig aan me voorbij. Alleen bij wat gevoeligere nummers wil ik wel eens naar de tekst luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan.. Ik denk eigenlijk dat de melodie mij sneller aangrijpt dan de tekst, want soms snap ik niet eens wat ze zingen, het verhaal is dan onduidelijk. Het is toch ook de melodie/het genre met de instrumenten die in je hoofd blijven afspelen??
Maar er zijn ook van die liedjes met teksten die passen bij situaties van mijzelf of van anderen. Deze teksten vind je in alle genres... Ik kan daar vrolijk van worden: Je luistert het liedje en er verschijnt een glimlach op je gezicht, naarmate de tekst steeds meer klopt met wat jij hebt meegemaakt.. (dit soort situaties zijn dan grappig en niet traumatisch, anders zou ik er wel om kunnen janken denk ik).
Bij mij is het zo: Ik houd me vast aan een bepaald genre, omdat ik dat genre dan heel mooi vind,, maar als ik dan een leuke tekst tegen kom, in een totaal ander genre, luister ik dat liedje ook regelmatig, want afwisseling is heel gezond!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voor mij een combinatie van beide, en aangezien ik een groot en trouw fan ben van snelheid en scheurdende gitaren in muziek, kwam ik al snel uit op de Hardrock en de Metal... en dat gaat in je bloed zitten... En de teksten zijn of duidelijk met een boodschap, of duidelijk niet.

PS. Ben wel een "ouwe rocker" ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij persoonlijk meer om de tekst... het moet me aangrijpen... maar van een mooie melodie kan ik ook zeker genieten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij in de meeste gevallen niet zozeer om de tekst. Ik luister het vooral om de muziek en kan vrijwel alle teksten waarderen (bloedserieus of nergens-op-slaand).
Ik luister vooral metal (metalcore en deathcore) maar luister vrijwel elke muzieksoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie kijk ik niet naar het genre, ik kijk eerst of ik de muziek (instrumentaal) leuk vind. Meestal kijk is pas naar de lyrics als ik echt veel naar een specifiek nummer luister.