Is het levenslied een typisch Nederlands verschijnsel? Of bestaat dit soort muziek ook in andere landen?

Kan de landen noemen waar het levenslied volgens jou ook bestaat?

Ik bedoel natuurlijk: "Kan je de landen noemen waar het levenslied volgens jou ook bestaat?" Extra informatie is van harte welkom!

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Muziek
6.4K

Het beste antwoord

De meeste landen waar ik geweest ben kent ze. Mijn vermoeden is dat het in véél andere landen bestaat.

Voorbeelden van buitenlandse genres die equivalent zijn aan het genre "levenslied"

Amerika: Country
Portugal: Fado
Duitsland: Schlager
Mexico: Ranchero
Indonesië: Keroncong

etc, etc, etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar wat er bij etc, etc, etc... had kunnen staan. Ken je meer voorbeelden uit andere landen? Kan je die dan nog vermelden in je een reactie of in je antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frankrijk: Chanson
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ierland: Irish Folk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spanje: Flamenco
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
etc, etc, etc ;-)
Antoni
14 jaar geleden
Dank voor de aanvullingen. Mijn reactie op de laatste "aanvulling": LOL!

Andere antwoorden (9)

In Duitsland is het ook een traditie en heel populair.

Toegevoegd op 23-05-2009 00:14:29
Voor de VS kun je zeggen dat de country music en de originele blues in de categorie levenslied valt.

Toegevoegd op 23-05-2009 12:08:25
zelfs in het Engels op Wikip:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schlager, de chanson en de fado zijn de duitse, franse en portugese equivalenten voor het Nederlandse levenslied, lijkt me. Dat de stijl iets afwijkt is toch vooral een taalkwestie, de thema's zijn hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Frankrijk ook... Edith Piaff, Charles Aznavour...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het levenslied bestaat overal. De melodie is dan wel anders en vaak beter.
In portugal heb je bijvoorbeeld de Fado. Dat is op zich net zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de bron van het lied het bezingen van het leven is. De troubadours trokken rond met liederen over .... ja, het leven. De smartlap bestaat al vele eeuwen.
AWM
14 jaar geleden
In de voormalige Joegoslavische landen is het levenslied mateloos populair. Heb al menig feestje mee mogen maken waarbij na een paar uur iemand de gitaar nam en dat soort liedjes begon te zingen. Iedereen zong mee, tot diep in de nacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu maar hopen dat er geen moderator is met kennis van de taal der Inuit, Maar voor mij is dit een "typisch" levenslied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere taal heeft een eigen levenslied. Ook wel de bekende smartlappen. Zelfs het inmens populaire 'My Way' van Frank Sinatra is zo'n typisch voorbeeld. Althans het orrigineel en dan in het Frans...

Dat er bevolkingsgroepen zijn die niet van het Nederlandse levenslied houden is tot daar aan toe. Maar wat mij vaak opvalt is dat zij het Duitse, Engelse, Franse, Spaanse, Whatever levenslied dan wel weer erg goed vinden...

Vandaag de dag zijn er echte 'Wereldhits' die je onder de noemer levenslied, of smartlap kan plaatsen. Maar omdat dit dan in het Engels, Frans, ofzo is mag het dan volgens de liefhebbers ineens geen smartlap genoemt worden...

En technisch gezien staat iedere top 40 voor zeker de helft vol met het levenslied. Alsof het ritme van de muziek hiervoor belangrijk is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ergens anders heet het schlager, sonwrtitersmusic, ballads, chansons, faro, rai........we zijn er dus niet uniek in