Wat is de beste Nederlandse speelfim?

Iedereen weet dat er in Nederland niet de beste speelfilms worden gemaakt. Toch zijn er een aantal uitblinkers. Zelf vind ik Turks Fruit nog steeds een sterke film. Wat vinden jullie de beste Nederlandse speelfilm?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Turks Fruit en alle films van de totaal ondergewaardeerde filmregisseur Joris Ivens.(spanish earth over de burgeroorlog) Heb hier op gv een vraag overgesteld en geen antwoord. In Parijs en in Berlijn is die man wel bekend bij alle cinefielen.Is het omwille van zijn communistisch idealisme dat hij verguisd werd in eigen land??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Cloaca vond ik erg sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soldaat van Oranje en Zwartboek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede films:
TBS, de tweeling, zwartboek, soldaat van oranje

verschrikkelijke nederlandse films
spion van oranje, ja zuster nee zuster, vet hard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karakter, 1997, Mike van Diem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Turks Fruit, Soldaat van Oranje, Alles is liefde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten.
Wat een geweldige film. En ik zie Cees Geel liever acteren dan presenteren :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah he, echt zo'n film die alles kan, van geweldige humor naar verstilde zieligheid en knetterhard weer terug..
Hufters en hofdames.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben een fan van de films van Alex van Warmerdam.

Zijn films: 'Abel', 'Ober', en nu lees ik weer lovende kritieken over zijn laatse film ' laatste dagen van Emma Blank'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ook een fan, ook genoten van De Noorderlingen en De Jurk
Als twee druppels water, Fons Rademakers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dominee,
nachtrit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind Turks fruit ook de beste nederlandse film en shouf shouf habibi vond ik ook helemaal geweldig, maar niet de allerbeste film. Dat blijft in mijn ogen ook echt nog steeds Turks Fruit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simon vond ik een goede film. Regisseur Eddy Terstall.

Toegevoegd op 12-05-2009 16:49:03
De dominee van Gerrard Verhage is ook goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Commercieel gezien: Flodder.....Als exact dezelfde film gemaakt was in het engels was het een hit geweest wereldwijd. De meeste nederlandse films zijn te zwaar voor het grote publiek. Persoonlijk; Soldaat van Oranje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van god los
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou helemaal niet van Nederlandse speelfilms, maar was diep onder de indruk van De Tweeling. Geweldige film. Zeer goed geregiseerd, zeer goed geacteerd en mooi verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simon, Zwartboek en Alles is liefde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amsterdamned is een film die ook in het buitenland is door gebroken 1 van de weinigen Nederlandse speel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn veel goede Nederlandse films gemaakt de afgelopen jaren. Het meest recente voorbeeld is natuurlijk Zwartboek, maar ook vroeger werden goede films gemaakt. Denk aan Soldaat van Oranje en Turks Fruit. Maar vergeet ook de films Amsterdamned en De Lift niet.

De Lift was de eerste Nederlandse film die later is aangekocht voor een wereldwijde release. In 2001 kwam zelfs een soort Amerikaanse remake van de film uit onder de naam Down (en in Amerika: The Shaft).

Andere goede films zijn: Spoorloos en Discovery Of Heaven (NL productie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk was ik vooral erg gecharmeerd van Zwartboek. Echt onnederlands goed.

Daarnaast vind ik dat de laatste jaren vooral de jeugdfilms in de lift zitten. Ik vond Oorlogswinter mooi gemaakt en heb ook erg genoten van de Scheepsjongens van de Bontekoe.

En van vroeger... Ik vond Flodder de eerste keer dat ik hem zag super (Flodder 1 dus en niet de twee vreselijke vervolgfilms en ook niet de serie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste anwtoord wat me te binnen schiet:

Zwartboek.

Toegevoegd op 17-05-2009 20:28:39
Het eerste antwoord wat me te binnen schiet:

Zwartboek.