Is er een soort Buma en Sterma voor films en series?

Buma en Sterma regelen de rechten voor muziek maar is er ook zoiets voor films en series als je die wilt gebruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Ja, die heb je ook voor video.

VIDEMA en FILMSERVICE
Ook voor het vertonen van televisieprogramma’s, (dvd)films, of andere informatiedragers moet worden betaald. De Stichting Videma en Filmservice zijn in het leven geroepen om toestemming te verlenen voor het vertonen van bewegende beelden buiten de huiselijke kring en voor het afdragen van de auteursrechten aan de makers.

Toelichting

Videma richt zich op het zakelijk gebruik van tv waarvoor krachtens de auteurswet voorafgaande toestemming vereist is. De vergoedingen komen terecht bij de makers van de programma’s. Betaling aan de Videma moet niet worden verward met de omroepbijdrage (kijk- en luistergeld) die jaren geleden is afgeschaft. Videma is ontstaan als eigen initiatief uit de film- en tv-sector. Videma opereert, anders dan Buma en Sena die door de overheid zijn aangewezen, op grond van een rechtstreeks door de rechthebbenden verleend mandaat.

Filmservice behartigt de belangen van de meeste filmrechthebbenden en verleent namens hen de vereiste toestemming voor het vertonen van films. Deze organisatie heeft overeenkomsten met de meeste producenten, rechthebbenden en distributeurs in Nederland. Hier sluit u een licentie af voor het vertonen van films.

De NVPI

De NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers) is de Nederlandse branchevereniging van de entertainmentindustrie. De NVPI vertegenwoordigt het merendeel van de Nederlandse platenmaatschappijen, videodistributeurs en game-software distributeurs.

En dan houdt BREIN zich ook nog bezig met het opsporen van diegenen die auteursrecht schenden, voornamelijk digitaal/online.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
is dit alleen voor nederlandse films en series? Of ook voor internationale?
LeonardN
6 jaar geleden
Wat bedoelt u?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Als Vandijks bijvoorbeeld muziek en beelden van Amerikaanse series of films wil gebruiken.
LeonardN
6 jaar geleden
Dan zal deze de Amerikaanse rechthebbende moeten contacteren.