Geen, ik kan het je zo vertellen. Is wel zonde van het verhaal. Verder kan je zeggen dat je alles gezien moet hebben. Maar je zou ook niks kunnen kijken en dan eerst 7, en dan de rest. Maar misschien spoilt dat de rest van de films weer (7 nog niet gezien).

Althans ik neem aan dat je 7 wil gaan kijken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoeft in principe alleen de originele trilogie (episode IV, V en VI) te zien om VII te kunnen snappen, maar ik vind - ondanks alle negatieve geluiden van critici - de sequels (episode I, II en III) ook leuk om te kijken. Dat is echter niet echt nódig, omdat er zover ik heb gemerkt niet tot weinig aan wordt gerefereerd, in tegenstelling tot aan de andere drie films.

Dus kijk in ieder geval IV, V en VI, anders mis je een paar leuke referenties en snap je de onderlinge verhoudingen misschien niet helemaal! (al valt dat laatste uiteraard wel te googlen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Antwoord RebelHamill
Om echt alles te snappen van het universum zou je 4, 5 en 6 moeten kijken en 2 en 3. Episode I heeft geen echte meerwaarde voor het volledige verhaal. 2 en 3 leggen iets uit over het ontstaan van de Empire wat gewoon relevante context is waar 4, 5 en 6 op door gaan. Maar 7 heeft het vooral over 4, 5 en 6, dus je zou kunnen zeggen dat dat dan de 'verplichte kost' is. Echter kun je 7 ook gewoon apart kijken. 4, 5 en 6 zijn alleen voor die context interessant plus wat leuke verwijzigen en de teruggekomen acteurs. Maar 2 en 3 dragen dus ook bij aan de context.

Mensen zeuren verder een hoop op 1, 2 en 3 (veelal in navolging van andere critici en niet omdat ze die films zelf slecht vinden), maar het zijn wel gewoon echte Starwars-films en voor de fans leuk om te kijken. En als we eerlijk zijn, zijn die 4, 5 en 6 eigenlijk ook helemaal niet zulke goede films. Ik denk dat een hoop mensen die geen van de films hebben gezien, uit sowieso 2 en 3 minimaal net zo veel plezier halen als uit 4, 5 en 6 (waarvan 5 ook duidelijk de beste is overigens). Hooguit worden ze soms wat langdradig door het politieke geklets, maar de actie is er wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou zeggen 1, 2 en 3, puur omdat deze het leukst zijn om te kijken (als je wat jonger bent en niet bent gewend aan de filmkwaliteit van de jaren 70, dan schrik je echt van 4, 5 en 6). In de eerste 3 films zie je de basis van het hele verhaal, en de verandering van een bepaald persoon. Dit komt tot een climax in de derde film, die wat mij betreft ook echt de gaafste is. De belangrijke momenten in de laatste drie films die ken je meestal wel van tv, memes, noem maar op.