Op de website www.moviemeter.nl wordt over de film Mientras Duermes het volgende geschreven door (amateur-)recensenten:

- "Een soort van live-action, serieuzere Despicable Me dit."
Despicable Me (Alternatieve titels: Verschrikkelijke Ikke, Verschrikkelijke Ikke en de Rest Kan Stikke) van Pierre Coffin en Chris Renaud uit 2010.

De film The Resident van Antti Jokinen uit 2011 wordt vaak genoemd in de recensies. Een aantal hiervan:

- "Ik vind Mientras Duermes toch wel wat weg hebben van de Resident."

- "Een uitstekende thriller op basis van een aloud gegeven. In de handen van een Amerikaanse maatschappij zou dit meteen 20 in een dozijn zijn (sterker, zag laatst een film die hier als twee druppels op leek, the resident), maar in de handen van deze Spanjaarden is het een frisse en onderhoudende thriller met een knipoog."

- "Redelijk geslaagde thriller, met een goede hoofdrol van Luis Tosar. De film is niet helemaal bevredigend en bepaalde verhaalelementen doen nogal denken aan andere films (zoals recentelijk nog The Resident), maar het script kent een aantal spannende scenes en het subtiel creepy sfeertje is goed getroffen."

- "Min of meer de Spaanse variant op de Amerikaanse thriller "The Resident". Welke film er eerder was weet ik eerlijk gezegd niet maar deze thriller is wel veel beter dan de Amerikaanse flut versie."

- "Ik moest ook meteen denken aan The Resident, die bijna hetzelfde is."

- "Spannende spaanse thriller die erg veel weg heeft van de amerikaanse thriller the Resident hoewel ik deze film echt een stuk beter vind."

Verder vind je nog op die site:

- "Maar verder een oerdegelijke thriller die me deed denken aan de films van Morales, beetje dezelfde goede pace / vibe."

Waarschijnlijk wordt de Spaanse regisseur Guillem Morales bedoeld van de films El Habitante Incierto (alternatieve titel: The Uncertain Guest) uit 2004 en Los Ojos de Julia (alternatieve titel: Julia's Eyes) uit 2010.

en

- "Cesar wordt hierin erg overtreffend neergezet door Luis Tosar en naderhand begon ik gewoon te denken dat dit nog wel eens de Spaanse Patrick Bateman kon wezen. Alleen dan nog wel ietsje onderhuidser."
Bedoeld wordt, denk ik, Patrick Bateman uit de film American Psycho van Mary Harron uit 2000.

De film doet mij zelf denken aan Sliver van Phillip Noyce uit 1993.
Antoni