De regisseur is redelijk trouw gebleven aan het bronmateriaal. Maar hij heeft wel een paar cruciale wijzigingen aangebracht, waardoor het verhaal van een indrukwekkend drama veranderde in een wat oppervlakkige jeugdfilm die zich toevallig tijdens de tweede wereldoorlog afspeelt.

Het verschil begint al met de verteller van het verhaal. Het leven van Liesel wordt beschreven door de Dood. In het boek is dit surrealistische wezen gefascineerd door mensen. Hij is klinisch en poëtisch tegelijkertijd, en hoewel de gebeurtenissen hem raken blijft hij afstandelijk. In de film heeft de Dood een warme stem, en daardoor wordt die een veel sentimentelere verteller.

De film mist de schoonheid van de subtiliteit van het boek. En in het boek besef je voortdurend dat op ieder moment iemand kan sterven, maar deze spanning is niet terug te vinden in de film.
Amadea