Hoe kun je ervoor zorgen dat je een film beter kunt volgen?

Vaak heb ik er moeite mee om een film goed te volgen. In een film zie je vaak een persoon die in relatie staat met die en die. En weer een ander met een ander persoon. Een vriend van mij heeft daar minder moeite mee. Toch kan ik me over het algemeen goed concentreren. Heeft het soms met scholing/opleiding te maken? Zo'n film als de Davinci-Code heb ik ook mooi aan mijn neus voorbij laten gaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je toevallig ook meer problemen om mensen te onderscheiden? Mijn vriendin volgt soms ook lastiger films/series en heeft meer moeite met gezichten onderscheiden. Dat kan een invloed zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja heb ik ook. Vooral als die personen op elkaar lijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heeft het niets met opleiding te maken. Ben zelf universitair geschoold, maar ben een ongelooflijke sukkel in het volgen van films. Ik word altijd uitgelachen thuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben trouwens ook niet zo goed in het onthouden van gezichten.
Bordensteker
9 jaar geleden
Gezichten valt bij mij nog wel mee, maar karakters, namen, en hun rol in een verhaal in film- of boekvorm, daar heb ik voor mijn gevoel ook moeite mee. Van mensen die ik in de jaren zeventig regelmatig moest bellen weet ik nu nog telefoonnummers van toen (verklaarbaar, met de hand kiezen - met de draaischijfkiezer trouwens) en voorletters (raar, want die had ik dan weer nergens bij nodig).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van te voren lezen waar de film over gaat scheelt ook.

Het beste antwoord

Misschien heeft de methode die ik op de middelbare school gebruikte bij het lezen van boeken met een ingewikkelde plot bij jou effect om toch die film te kunnen volgen. Dat is namelijk als volgt:
Schrijf op (of tegenwoordig: tik in een tekstbestand) welke personen er een rol in spelen, hun naam en functie, en wat hun eventuele relatie is met andere figuren in de film. Hou ruimte over om er later eventueel een bijzonderheid bij te kunnen noteren. Als er dan iemand iets doet en je begrijpt het niet, dan lees je even terug wie dat ook al weer was, en dan wordt het verband duidelijker.
Amadea
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe zie je dat voor je, in de bioscoop?
Amadea
9 jaar geleden
Ik zag het voor me als een film op DVD, in de huiskamer op de televisie.