waarom is een animatie film maken zo duur?

Ik snap dat bijvoorbeeld een echte film zoveel geld kost om te maken door de acteurs, decor enz. Maar b.v een animatie film zo als tangled is 260 miljoen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Als je het terug rekent bij Pixar is een animator gemiddeld meer dan een jaar bezig voor een minuut film. 50 animatoren jaren lang van salaris voorzien is een dure bezigheid. Dat ze bij Tangled zo lang bezig waren is ook nog eens omdat ze helemaal overnieuw zijn begonnen.

Je zegt dat er in een normale film acteurs spelen. Maar dat spelen er in geanimeerde films ook. De stemmen van de bekende films zijn ook vaak allemaal door een hele cast bekende acteurs gedaan.

Een echt decor of echte locatie is veel goedkoper en makkelijker dan een geanimeerde locatie/achtergrond.

http://articles.latimes.com/2010/nov/21/entertainment/la-et-1121-tangled-20101121/2

Toegevoegd na 10 uur:
Ter vergelijking: Big Buck Bunny (Blender 3D) 10 minuten werd gemaakt voor 150.000 euro wat gelijk staat aan 7 seconde Ratatouille. Daarbij kregen de makers wel een hoop toegeschoven en is de kwaliteit niet geheel vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@frodo Je hebt geheel gelijk, had een "kan" tussen gemoeten.
Animatie film maken is een heel heel heel lang proces, er werd bijvoorbeeld bij 'Tangled' heel lang vergaderd over hoe één specifieke uitdrukking van een karakter(Flynn) moest worden, bij Toy Story I(de eerste echte computer animatie uitgebracht als feature film) was dit ook het geval, dat soort mensen die moeten beoordelen of karakters leuk zijn om naar te kijken, en wat ze kunnen, zijn duur om in te huren, de sets waarop het gedaan wordt zijn makkelijk $400 p/u, ik ben in L.A bij zo'n firma geweest waarin een donkere zaal vol(denk aan 100+ workstations) CG artiesten karakters zitten uit te tekenen(was voor Disney's Brave), dan gaat aan het eind van de dag zo'n draft/rushes een hele dure render-farm in, en de volgende dag kan dan voor 10 sec aan footage worden beoordeeld, en 90% wordt dan weer afgekeurd, en zo gaat dat door, stemmen worden ingesproken vaak door bekende acteurs die het ook niet voor niets doen, etc, etc, ja en dan is 260 miljoen zo op....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
die 400 per uur zijn de kosten niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch geeft het een mooi beeld hoe elke paar seconde film weer tijd en geld opslurpen. Elke dag weer. Voor een behoorlijke periode.
Je hebt ontzettend krachtige computers nodig om al die movies (of films) te renderen. Schijnt dat sommige animatiefilms maanden duren om volledig te renderen. En dan doen ze dit meerdere keren, omdat ze het moeten bekijken. Daarnaast is al die 3D graphics maken en motion graphics erg veel werk. Het is gewoon met de hand zelf tekenaar spelen, alleen dan met 3D figuren. Erg veel werk, ik heb het zelf gedaan.