Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het legaal om beschermde DVD's te kopieren voor eigen gebruik?

Ik heb een paar films die ik erg leuk vind en die ik graag zou wil terugkijken op mijn tablet bijvoorbeeld. Dus is het legaal om dan beschermde DVD's uit de winkel te kopieren en te converteren naar MP4?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Lastige, Auteurswet 16b (thuiskopie) behandelt dat geval.

Artikel 16b
1Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.

Maar 29a gooit roet in het eten.

Artikel 29a 1.
Voor de toepassing van dit artikel wordt onder «technische voorzieningen» verstaan technologie, inrichtingen of onderdelen die in het kader van hun normale werking dienen voor het voorkomen of beperken van handelingen ten aanzien van werken, die door de maker of zijn rechtverkrijgenden niet zijn toegestaan. Technische voorzieningen worden geacht «doeltreffend» te zijn indien het gebruik van een beschermd werk door de maker of zijn rechtverkrijgenden wordt beheerst door middel van toegangscontrole of door toepassing van een beschermingsprocédé zoals encryptie, vervorming of andere transformatie van het werk of een kopieerbeveiliging die de beoogde bescherming bereikt.

Je kan beargumenteren of de gebruikte beveiliging op een DVD doeltreffend is (ik zou zeggen van niet omdat deze in een fractie van een seconde gebroken is met de huidige techniek). Daarnaast is er software die de beveiliging niet breekt en toch een kopie weet te maken. http://tweakers.net/nieuws/55560/realnetworks-brengt-legale-dvd-kopieersoftware-uit.html . Je kan ook het beveiligingsprobleem omzeilen door met een screenrecorder of met een videocamera het beeld op te nemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je de juiste software gebruikt is het dus legaal. Dit moet dan software zijn die de beveiliging niet omzeilt/kraakt, maar een droge kopie weet te maken van de DVD. Als je hem over een paar jaar fysiek in zou kunnen scannen en hem zou kunnen 3d-printen zou het ook gewoon mogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wauw, dat was erg duidelijk! dank je wel!

Andere antwoorden (2)

je mag idd een dvd voor eigen gebruik kopieren.
niet voor iemand anders.
je mag vervolgens wel die dvd uitlenen aan iemand anders die er zelf een kopie van maakt.
het verhaal wordt anders als de dvd beveiligd is.
de wet verbiedt het omzeilen en/of verwijderen van een kopieer beveiliging.
http://www.auteursrechtenonderwijs.nl/assets/cms/File/downloads/Vertoningen.pdf
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat mag niet

Normaal gesproken mag je een zogenaamde thuiskopie (uitsluitend voor eigen gebruik) maken. Maar het kraken van een kopieerbeveiliging mag echter niet.

Met andere woorden het kopiëren van een beveiligde DVD is niet toegestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding