Kunnen ze je ontdekken op illegaal films downloaden?

Kunnen ze je ontdekken op illegaal films downloaden? Zo ja, wat voor boete/straf kan dit opleveren? Zo nee, oefff

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zonder enig commercieel oogmerk voor eigen privé gebruik downloaden van illegaal aanbod van muziek, film en boeken is in Nederland door de wetgever toegestaan.

Met andere woorden, het downloaden van een film is in Nederland niet illegaal. Het uploaden van een film wel. Maar er zijn weinig gevallen bekend waarin mensen hiervoor veroordeeld zijn, tenzij je dit echt op grote schaal doet.

Toegevoegd na 5 minuten:
En ik zie nu dat jouw vraag over België gaat. Daar is het niet zo expliciet toegestaan als in Nederland, zie voor een uitleg de tweede en derde bron.

Dat gedownload materiaal mag op drager worden gezet (hd, mp3-speler, usb-stick…) maar mag niet buiten de huiselijke kring worden vertoond of afgespeeld. De huiselijke kring hoeft zich niet te beperken tot mensen met wie je een bioligische band hebt.
Maar je mag niet downloaden voor kennissen of vrienden. Je mag het materiaal ook niet ‘delen’ online of ‘in the cloud’ en toegankelijk voor anderen opslaan, want dat zijn vormen van verspreiding. Je mag uiteraard geen reeks kopies maken.
Volgens de Federale Overheidsdienst Economie is het nog niet uitgemaakt of een download vanop een illegale (P2P) piraatsite ook geldt als “thuiscopie”, maar prof Van Hecke is zeker van zijn standpunt en stelt dat je dan niets verkeerd doet. “De huidige visie is dat men achter de aanbieders van het materiaal moet aangaan, niet achter de thuisgebruikers”.

Met andere woorden, ook in België is nog (bijna) nooit iemand veroordeeld voor het downloaden van een film.