"Het blijkt dat internationale Copyrightwetgeving Romeinse nummering verplicht heeft gesteld, om verwarring in datumnotering te voorkomen."

http://www.rijnmond.nl/programmas/vraag-het-de-bieb/berichten/16-02-2013/waarom-staat-boeken-en-films-het-jaartal-meestal-r
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
In welk opzicht is romeinse nummering minder verwarrend ? Overigens staat de Engelse tekst bol van de fouten, zelfs de naam van Leonard Maltin heeft ie verkeerd, dus ik zet grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid.
gvrox
10 jaar geleden
Ik kan nergens een wettekst vinden waarin dit staat gemeld... ik denk dus dat het inderdaad niet waar is.
Om het kijkend publiek niet het idee te geven dat het naar iets ouds heeft zitten kijken is de meest genoemde en geaccepteerde verklaring. Verder is het ook een soort traditie geworden (en het ziet er ook wat officieler en statiger uit). De copyright-wetgeving schrijft dit overigens niet voor.
gvrox
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het kijkend publiek niet het idee te geven dat het naar iets ouds zit te kijken is het argument op de vraag 'waarom er een jaartal op staat', niet waarom er een romeins jaartal op staat.
gvrox
10 jaar geleden
@pelle: wel als de content daadwerkelijk oud is (wat vaker het geval is dan dat het super-recent is), en het grote publiek de romeinse getallen niet zo snel kan lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar wat maakt dat uit als de film al afgelopen is?
gvrox
10 jaar geleden
Het (betalend) publiek zou zich misschien bestolen voelen als blijkt dat het een film is die al jaren op de plank heeft gelegen en als nieuw is aangeprezen. Het zal veel mensen niets uitmaken denk ik, maar blijkbaar dachten studios dat wel. De "traditie" verklaring vind ik zelf plausibeler overkomen. Het heeft in ieder geval niets met copyright wetgeving te maken.