Waarom kiezen de bioscopen er voor om Alice in Wonderland te boycotten? Hebben ze zichzelf daar niet mee?

Alice in Wonderland komt over 2 weken uit en schept erg hoge verwachtingen. De bioscopen geven aan deze film te boycotten, omdat Tim Burton de dvd al 14 dagen na de biosrelease wil uitbrengen. Bioscopen zijn het hier niet mee eens en willen daarom de film helemaal niet draaien.
Ik vraag me af of de bioscopen zichzelf niet enorm tekort doen om zo'n grote film niet te draaien. Dat gaan ze toch heel wat inkomsten mislopen? Vooral omdat het een 3d film is, dus in de bios zal het veel mooier zijn dan thuis..

http://filmmad.wordpress.com/2010/02/15/boycot-alice-in-wonderland-gaat-geen-stand-houden/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze Tim Burton zorgt eigenlijk voor het volgende: 2 weken na de biospremiere is de eerste dvdrip al te downloaden... ik begrijp de theaters wel, door de komt van internet is er al een strijd gaande. een dvd uitbrengen haast gelijk aan de bioscoopvertoning is haast toegeven dat je de strijd hebt verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze lopen hierdoor inderdaad inkomsten mis. Maar ze lopen ook heel veel inkomsten mis als het release-beleid wordt aangepast. Nu gebeurt dit alleen bij deze film, maar het kan zijn dat het in de toekomst bij meer films gaat gebeuren. Ze willen dus vooral een punt maken. Door deze film te boycotten, willen ze aangeven dat ook zij de macht in handen hebben. En hopen daardoor ervoor te zorgen dat het bij het oude blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gehele film industrie is vrij conservatief in hun verdienmodel. Met de film alice in wonderland wordt getracht dit te veranderen. En logisch ook. Als er vandaag een film in de bioscoop uitkomt kun je die morgen (gratis) downloaden maar pas over 9 maanden tot een jaar kun je diezelfde dvd huren in de bioscoop, en nog weer later kun je deze pas in de winkel kopen.
Het wordt mensen heel moeilijk gemaakt om netjes voor een film te betalen wanneer ze deze willen zien ipv een jaar later. De bioscopen profiteren hiervan. Iedereen die wel wil betalen voor een film (of niet wil downloaden omdat ze denken dat dit illegaal is) zal dus naar de bioscoop toe moeten. Als de film eerder uitkomt op dvd gaan minder mensen naar de bioscoop.

Dus voor de bioscoop zullen ze nu moeten laten zien wat voor toegevoegde waarde ze hebben (bv 3d, groot beeld, beter geluid) ten opzichte van thuis kijken. En bioscopen zijn bang dat ze deze strijd verliezen. Dus puur uit angst wordt deze film geboycot. Nutteloos natuurlijk want voor de film industrie is dit de enige manier om de dalende verkopen tegen te gaan. Dus op de lange duur zal het snel verschijnen van de dvd de normaalste zaak van de wereld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord! +
Het is natuurlijk elke keer weer een soort gok voor de bioscopen, als ze een film aankopen. Ze lopen een financieel risico. De investering moet natuurlijk wel terug verdiend worden.

Op het moment dat de producent aangeeft, dat hij al 14 dagen, nadat de film zijn premiere in de bioscopen heeft gehad, de film op dvd gaat uitbrengen voor de vrije markt, dan wordt het risico van de bioscoophouders natuurlijk alleen maar nog groter. De kans dat mensen in plaats van naar de bios te gaan de dvd kopen is nu erg aanwezig.

De bioscoophouders hebben er nu voor gekozen, om door middel van het boycotten van de film, een signaal af te geven richting de producent.